پنج راه آسان برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها

پنج راه آسان برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها

در سال‌های اخیر به علت افزایش قیمت سوخت، صرفه جویی در مصرف انرژی به خصوص در منازل و خانه‌ها به مسئله‌ی خیلی مهمی تبدیل شده است. مصرف بیش از اندازه‌ی انرژی و فعالیت بیش از حد کارخانجات و نیروگاه‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل گرم شدن کره‌ی زمین در چند دهه‌ی اخیر بوده است. صرفه جویی نه تنها به وضعیت مالی شما کمک خواهد کرد و باعث کاهش هزینه‌های شما در طول سال خواهد شد، بلکه تاثیر مثبتی روی محیط زیست اطرافمان نیز خواهد گذاشت.

 

بسیاری از مردم صرفه جویی را با کم‌ مصرف کردن هم‌معنی می‌دانند، اما حقیقت این است که راه‌های بسیار ساده‌ای برای صرفه جویی در مصرف انرژی وجود دارد که هر کس با به کار گیری این روش‌ها در خانه‌ی خود می‌تواند تا حد زیادی از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. با انتخاب مناسب‌ترین راه‌ها برای گرم کردن و سرد کردن خانه و استفاده‌ی بهینه از وسایل الکتریکی می‌توان از صرف هزینه‌های سنگین و بیهوده بر روی قبوض آب و گاز و برق جلوگیری کرد. بسیاری از این روش‌ها فقط به تغییر کوچکی در عادات و رفتارهای ما نیاز دارند و به آسانی در هر خانه‌ای قابل اجرا هستند.

 

در ادامه ۵ راه آسان برای صرفه جویی در مصرف انرژی را بیان می‌کنیم:

 

  1. درزگیری

حدود یک سوم گرمای خانه معمولاً از طریق درها و پنجره‌ها هدر می‌رود. درزگیری و عایق‌بندی درها و پنجره‌ها و منافذ موجود در دیوارها یکی از مقرون به صرفه ترین راه‌های جلوگیری از هدر رفتن انرژی است. در خانه‌هایی که بیش از یک طبقه دارند به علت این که هوای گرم بالا می‌رود، بستن راه نفوذ هوای سرد به خانه در طبقات بالاتر مهم‌تر است. یک راه جایگزین نیز استفاده از پنجره‌های دو جداره است که علاوه بر هدر رفتن انرژی، از نفوذ آلودگی‌های صوتی به خانه‌ی شما جلوگیری می‌کند.

 

 

  1. وسایل الکترونیکی

بیش‌تر وسایل الکترونیکی حتی زمانی که خاموش هستند نیز مقداری جریان از شبکه‌ی برق دریافت می‌کنند. برای مثال شارژهای تلفن همراه وقتی که در حال شارژ کردن نباشند هم برق مصرف می‌کنند، بنابراین اگر از دستگاهی به مدت طولانی استفاده نمی‌کنید آن را از برق بیرون بکشید. هم‌چنین از سالم بودن وسایل برقی مطمئن شوید و دستگاه‌های قدیمی و کم راندمان را با وسایل سالم و نو جایگزین کنید.

 

 

  1. روشنایی

به طور میانگین ۱۱ درصد از هزینه‌ی انرژی هر خانه مربوط به روشنایی است. در طول روز با کنار زدن پرده‌ها از نور خورشید بیش‌ترین استفاده را ببرید و با فرا رسیدن غروب پرده‌ها را بکشید تا گرمای خانه از طریق پنجره‌ها هدر نرود. در طول شب نیز از روشن کردن لامپ‌های اضافی که به نور آن‌ها احتیاج ندارید بپرهیزید زیرا روشن گذاشتن لامپ‌ها موجب کاهش طول عمر لامپ و تولید گرمای اضافی در خانه می‌شود. استفاده از لامپ‌های کم مصرف نیز می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های انرژی شما را کاهش دهد.

 

 

  1. وسایل سرمایشی و گرمایشی

بیش از نیمی از مصرف انرژی هر خانه مربوط به گرم کردن یا سرد کردن آن است. وسایل گرمازا و سرمازا مثل بخاری‌ها، کولرها و فن‌کوئل‌ها معمولاً دارای راندمان پایینی هستند و بیش‌تر انرژی مصرف شده توسط آن‌ها هدر می‌رود. بنابراین تا حد امکان از مصرف این گونه وسایل خودداری کرده و با تغییر ۲ تا ۳ درجه‌ای دمای خانه‌ی خود از هدر رفتن انرژی و صرف هزینه‌های زیاد جلوگیری کنید.

 

 

  1. آشپزخانه

راه‌های گوناگونی برای کاهش مصرف انرژی در آشپزخانه وجود دارد. برای نمونه در هنگام آشپزی با گاز یا فِر از گرمای تولید شده برای گرم کردن خانه نیز کمک بگیرید. با باز گذاشتن درب فِر گرمای آن به راحتی به نقاط دیگر خانه منتقل می‌شود. برای استفاده از گاز، از ظرف و قابلمه‌ی مناسب استفاده کنید. حلقه‌های کوچک‌تر روی گاز مخصوص ظروف کوچک‌تر و حلقه‌های بزرگ مخصوص قابلمه‌های بزرگ هستند. خالی نگه داشتن یخچال باعث افزایش کارکرد آن برای سرد نگه داشتن مواد داخل یخچال می‌شود، بنابراین تا حد امکان طبقات یخچال را خالی نگذارید.

 

رعایت نکات بالا به سادگی می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی در هر خانه شود و در بلند مدت از صرف هزینه‌های بیهوده جلوگیری کند.

 

(منبع تصویر: Anton Fomkin)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.