پنج توصیه برای رسیدن به وضع مالی مناسب

پنج توصیه برای رسیدن به وضع مالی مناسب

 آیا از ناتوانی در پرداخت قبوض و اجاره‌ی ماهیانه خسته شده‌اید؟ آیا از وضع مالی خود ناراضی هستید؟ اگر چنین است شما تنها نیستید. بسیاری از مردم به آن اندازه که باید، برای مشکلات مالی خود وقت نمی‌گذارند و توجه کافی به آن ندارند. برخی افراد هم اگر اقدام به حل مشکلات خود کنند، به دنبال سریع‌ترین و ساده‌ترین راه حل ممکن هستند. اما درست مانند سلامت جسمانی که به رسیدگی و تمرین مداوم نیاز دارد، برای رسیدن به وضع مالی مناسب نیز باید به صورت مستمر برنامه‌ریزی و تمرین کرد.


 برای رسیدن به وضع مطلوب مالی هیچ وقت دیر نیست، پس به کمک پنچ توصیه‌ی زیر از همین حالا شروع کنید:


  1. برنامه‌ریزی کنید: اولین گام برای رسیدن به هر هدفی پس از تعریف دقیق هدف و مشخص کردن نیازهای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی مالی با تعیین اهداف، بودجه‌بندی و نوشتن جزییات دقیق وضعیت مالی شما آغاز می‌شود. این گام برای ادامه‌ی مسیر بسیار مهم است زیرا اگر در آینده دچار مشکل شوید و از مسیر رسیدن به اهداف خود خارج شوید، به کمک برنامه‌ریزی که در این گام انجام داده‌اید می‌توانید به مسیر اصلی خود بازگردید.

 

  1. بدهی‌های خود را پرداخت کنید: هر چه زودتر بدهی‌ها و قسط‌های خود را پرداخت کنید بهتر است. حساب قبوض و صورت حساب‌های ماهیانه‌ی خود را یادداشت کنید تا از کارهایی که هر ماه باید انجام دهید ایده‌ای کلی داشته باشید. برای پرداخت قسط‌ها از آن‌هایی شروع کنید که بهره‌ی بالاتری دارند. هر چه زودتر این قسط‌ها را پرداخت کنید هزینه‌ی کم‌تری بابت بهره‌ی آن صرف خواهید کرد. در صورتی که مایلید به وضعیت اقتصادی خوبی دست یابید باید هر چه زودتر بدهی‌های خود را تسویه کنید.

 

  1. هزینه‌های خود را کاهش دهید: اگر در گام اول در هنگام برنامه‌ریزی پول خود را بودجه‌بندی کرده‌اید، از میزان درآمد‌ها و محل صرف هزینه‌های خود به طور کامل آگاه هستید. برای کاهش هزینه‌ها باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش تدریجی هزینه‌های غیرضروری باشید و مقدار پول اضافه را صرف پرداخت بدهی‌ها یا پس‌انداز برای آینده‌ی خود کنید.

 

  1. به دنبال افزایش درآمد خود باشید: برای رسیدن به اهداف مالی خود، تنها کاهش هزینه‌ها کافی نیست. باید به دنبال راه‌هایی برای کسب درآمد بیش‌تر باشید. به کمک درآمد بیش‌تر نه‌تنها به راحتی از پس قبوض و قسط‌های خود برمی‌آیید، بلکه می‌توانید بدون نگرانی و اضطراب برای خانواده‌ و اهداف خود وقت بگذارید.

 

  1. حساب پس‌انداز ایجاد کنید: آخرین گام برای تحقق اهداف مالی، ایجاد یک حساب پس‌انداز است. هیچ گاه برای پس‌انداز کردن دیر نیست. بین ۵ تا ۲۰ درصد از میزان درآمدتان میزان معقولی برای پس‌انداز کردن است. پولی که هم‌اکنون پس‌انداز می‌کنید در مواقع اضطراری به کمک شما خواهند آمد و ارزش این پول به خصوص در زمان بازنشستگی شما دوچندان خواهد شد. بهتر است برای ذخیره‌ی پس‌اندازتان یک حساب بانکی جداگانه ایجاد کنید تا مقدار اندکی سود سالیانه به ازای مقدار پولتان دریافت کنید.

 

(منبع تصویر: Lending Memo)

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.