پانزده توصیه ی مالی برای دانشجویان در دوره ی دانشجویی

پانزده توصیه ی مالی برای دانشجویان در دوره ی دانشجویی

دوران تحصیل و زمان دانشجویی یکی از بهترین دوران زندگی هر فردیست. با این که بیش‌تر مردم از دوران دانشجویی خود خاطرات خوبی به یاد دارند، اما این دوران سختی‌ها و مشکلات خاص خود را نیز دارد. برنامه‌ی طاقت فرسای کلاس‌ ها و فشار درس‌ها بسیاری از دانشجویان را از پیدا کردن شغل منصرف می‌کند. به همین دلیل هر فرد محصل باید با نظارت کامل بر میزان دخل و خرج خود، پول خود را به درستی مدیریت کند تا به مشکلات مالی برنخورد. برای آن که تجربه‌ی لذت‌بخشی از دوران دانشجویی خود داشته باشید و نگران هزینه‌های زندگی خود نباشید، پانزده توصیه‌ی مالی را در ادامه بخوانید:

 

  1. خرید کتاب‌های دسته دوم

هزینه‌ی کتاب‌های درسی دانشگاهی گاه به چند صد هزار تومان در هر ترم می‌رسد. برای آن که هزینه‌های سنگین این کتاب‌ها را بر خود تحمیل نکنید، از کتاب‌های دسته دوم استفاده کنید و یا کتاب‌ها را از کتابخانه به امانت بگیرید.

 

  1. یافتن هم‌خانه

بسیاری از دانشجویان مجبور هستند دوران تحصیل خود را در شهرهای خارج از محل سکونت خود سپری کنند. اگر دانشگاه محل تحصیلتان امکانات مناسب خوابگاهی ندارد، برای آن که هزینه‌ی زیادی برای اجاره خانه نپردازید، به دنبال یافتن هم‌خانه باشید.

 

  1. خرید با تخفیف

برخی از فروشگاه‌ها و سازمان‌ها تخفیفات خاصی را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند. با پرس و جو از دانشگاه محل تحصیلتان این مراکز را پیدا کنید و از تخفیفات آن‌ها بهره بگیرید.

 

  1. شرکت در کلاس‌ها

در دوران دانشجویی زمان، مهم‌ترین دارایی شماست. هدف هر کس از رفتن به دانشگاه، آموختن است. بنابراین با شرکت در کلاس‌هایتان از زمان خود بهترین استفاده را ببرید، به خصوص اگر جزو آن دسته از دانشجویانی هستید که برای تحصیل خود شهریه‌های سنگینی در هر ترم می‌پردازند.

 

  1. بودجه‌بندی

به کمک بودجه‌بندی هزینه‌های خود را مدیریت کنید و از هدر رفتن پولتان جلوگیری کنید. از نرم‌افزارهای موجود بر روی تلفن‌های هوشمند برای بودجه‌بندی کمک بگیرید.

 

  1. خرید هوشمندانه

پیش از خرید فهرستی از لوازم مورد نیاز خود تهیه کنید و برای آن بودجه‌ی مشخصی اختصاص دهید. اگر به چیزی خارج از این لیست احتیاج داشتید، از خرید سریع آن پرهیز کنید تا هزینه‌های خریدتان تا حد امکان کاهش یابد.

 

  1. پرداخت به موقع قبوض

با پرداخت به موقع قبوض خود تمام قبض‌ها را به آخر ماه موکول نکنید. برای آن که فشار مالی کم‌تری در آخر ماه تجربه کنید، قبض‌های خود را پیش از موعد پرداخت کنید.

 

  1. سرگرمی‌های ارزان

یکی از بهترین خاطرات هر فرد در زمان دانشجویی، گذراندن اوقات با دوستان و بیرون‌رفتن‌های مکرر است. تا حد امکان به دنبال سرگرمی‌های ارزان باشید و از ولخرجی‌های زیاد بپرهیزید.

 

  1. خوردن غذای سالم

ممکن است قیمت غذاهای ناسالم از غذاهای سالم بیش‌تر باشد، اما در بلند مدت هزینه‌ای که بابت مشکلات ناشی از غذاهای ناسالم پرداخت می‌کنید بیش‌تر است. تا حد امکان از خرید غذا از بیرون بپرهیزید و غذایتان را در خانه یا خوابگاه تهیه کنید.

 

  1. دوری از سیگار

مصرف سیگار نه تنها از عمر و میزان سلامت شما می‌کاهد، بلکه هزینه‌های اضافی آن می‌تواند مشکلات زیادی برای برخی دانشجویان فراهم کند.

 

  1. کاهش هزینه‌ها

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های مالی برای دانشجویان، کاهش هزینه‌های ماهیانه است. روش‌های زیادی برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها وجود دارد که بهره‌گیری از هر یک از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

 

 

  1. کسب درآمد

ممکن است فشار درس‌ها و برنامه‌ی کلاس‌ها مانع از یافتن شغل تمام‌وقت برای دانشجوها شوند، اما راه‌های زیادی برای کسب درآمد برای دانشجویان مثل یافتن شغل پاره‌وقت، کسب درآمد منفعل و … وجود دارد.

 

 

  1. شروع کسب و کار جدید

اگر جزو آن دسته از دانشجویانی هستید که اهداف بلند در سر دارید، شروع کسب و کار جدید در زمان دانشجویی می‌تواند علاوه بر منبع درآمد، رزومه‌ی خوبی برایتان خلق کند.

 

 

  1. سرمایه‌گذاری

هر چه زودتر سرمایه‌گذاری را شروع کنید، سودتان در آینده بیش‌تر خواهد بود. پیش از شروع سرمایه‌گذاری با مطالعه‌ی دقیق روش‌های سرمایه‌گذاری و مشورت با افراد متخصص از فوت و فن سرمایه‌گذاری آگاه شوید تا احتمال ضرر مالی را تا حد امکان کاهش دهید.

 

  1. تمرکز روی اهداف

در پایان با تمرکز بر روی اهداف مهم زندگی خود، از دوران ارزشمند دانشجویی بیش‌ترین استفاده را ببرید و با کسب تجارب مالی در این دوران برای تحقق اهداف مالی بزرگ‌تر در آینده تلاش کنید.

 

(منبع تصویر: Flickr)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.