چگونه قبوض ماهیانه را به موقع پرداخت کنیم؟

چگونه قبوض ماهیانه را به موقع پرداخت کنیم؟

خیلی از ما علاقه‌ای به پرداخت قبوض نداریم و همیشه به دنبال راه‌هایی برای فرار از آن هستیم، اما واقعیت این است که پرداخت به موقع قبوض کار ما را در پایان هر ماه آسان‌تر خواهد کرد و در بلند مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. در دورانی که وضع اقتصادی آشفته به نظر می‌رسد، یکی از راه‌های کنترل آشفتگی سر و سامان دادن به اوضاع مالی خود و خانواده‌مان است. اگر هر خانواده برای پرداخت قبوض و مخارج ماهیانه‌ی خود برنامه‌ریزی کاملی داشته باشد و به شکل سازمان‌یافته هزینه‌ها و درآمدهای خود را مدیریت کند، در پایان ماه فشار بسیار کم‌تری بر روی خانواده تحمیل می‌شود. در نتیجه سطح شادی و رضایت کلی در بین اعضای خانواده بیش‌تر می‌شود.

 

در ادامه هفت گام برای پرداخت آسان‌تر قبوض قبل از تمام شدن موعد را معرفی می‌کنیم:

 

  1. گردآوری قبوض در یک مکان

گردآوری قبوض به شما کمک می‌کند تا با نظم بیش‌تری قبوض خود را پرداخت کنید، قبض‌های پرداخت شده و نشده را راحت‌تر پیگیری کنید و زمان کم‌تری را صرف پرداختن قبوض کنید. امروزه بیش‌تر قبض‌ها به صورت الکترونیکی توسط ایمیل یا پیامک ارسال می‌شوند و یا به صورت آنلاین در وبسایت شرکت‌ها قابل مشاهده‌اند. در این صورت می‌توانید به سادگی تصویری دیجیتال از هر قبض را در یک پوشه‌ی مخصوص در کامپیوتر یا تلفن هوشمندتان ذخیره کنید تا در آینده قبض مربوط به هر ماه را بدون هیچ مشکلی پیدا کنید. اگر هم قبض‌هایتان را به شکل چاپ شده دریافت می‌کنید، برای نگهداری قبوض از جعبه‌ای کوچک یا کشوی میز کمک بگیرید.

 

 

  1. دسته‌بندی قبوض

پس از گردآوری قبوض در یک مکان، نوبت آن است که آن‌ها را دسته‌بندی کنید و قبض‌های مشابه را در یک دسته‌بندی قرار دهید. با این کار نظم بیش‌تری به قبوض خود می‌دهید و برنامه‌ریزی در گام‌های بعد را آسان‌تر می‌کنید. برای نمونه قبض‌های مربوط به مخابرات، تلفن‌های همراه، اینترنت و موارد مشابه را در یک دسته و قبض‌های مربوط به انرژی مثل قبوض برق و گاز را در دسته‌ای دیگر قرار دهید.

 

 

  1. بودجه‌بندی

بودجه‌بندی یکی از مهم‌ترین گام‌های پرداخت به موقع قبوض و ساماندهی وضعیت مالی شماست. بودجه‌بندی شما را از مقدار دقیق درآمد و هزینه‌های دیگر خود، علاوه بر قبوضی که باید هر ماه پولی برای آن کنار بگذارید، آگاه می‌کند. بنابراین پیش از آن‌که برای زمان پرداخت قبض‌هایتان برنامه‌ریزی کنید، باید از میزان پولی که برای هر قبض پرداخت می‌کنید آگاه شوید.

 

 

  1. برنامه‌ریزی

بهترین برنامه‌ریزی آن است که قبوض خود را تا دریافت می‌کنید پرداخت کنید و پرداخت آن‌ها را به پایان هر ماه که روی هم انباشته می‌شوند موکول نکنید. اگر پرداخت سریع برایتان مقدور نیست، روزهای مشخصی را برای پرداخت قبوض بر روی تقویم خود علامت بگذارید. برای نمونه اگر در وسط هر ماه حقوق خود را دریافت می‌کنید، روز هفدهم هر ماه را برای پرداخت اولین قبض علامت بزنید. اگرچه راه‌های مختلفی برای برنامه‌ریزی زمانی وجود دارد، نکته‌ی مهم این است که برای پرداخت قبض‌هایتان برنامه‌ی زمانی مشخصی داشته باشید و به آن پایبند باشید تا به مرور زمان به پرداخت به‌موقع قبوض عادت کنید.

 

  1. یادآوری

در این گام لازم است که پرداخت به موقع قبض‌ها را برای خود یادآوری کنید تا از برنامه‌ی زمانی که در گام قبل تهیه کرده بودید عقب نمانید. برای این کار می‌توانید از تلفن هوشمند خود یا نرم‌افزارهای کامپیوتری کمک بگیرید. اگر هم هنوز به روش‌های سنتی علاقه دارید، زمان‌های پرداخت قبوض را در تقویم شخصیتان یادداشت کنید تا آن‌ها را به موقع پرداخت کنید.

 

 

  1. پرداخت آنلاین

در این مرحله نوبت آن است که قبض‌های خود را پرداخت کنید. بهینه‌ترین روش برای این کار بهره‌گیری از اینترنت و پرداخت آنلاین قبوض است که باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌هایتان خواهد شد. اگر پرداخت به کمک اینترنت برایتان مقدور نیست می‌توانید برخی قبوض را توسط تلفن پرداخت کنید.

 

 

  1. حس مسؤلیت

گام آخر برای پرداخت به موقع قبوض، ایجاد حس مسؤلیت در خود برای پایبند بودن به برنامه است. ممکن است در چند هفته‌ی اول، گردآوری قبوض و دسته‌بندی آن‌ها برایتان مشکل باشد، اما به مرور زمان با ایجاد نظم در زندگی خود می‌توانید از بسیاری از هزینه‌های اضافه جلوگیری کنید و بدون هیچ مشکلی قبوض خود را هر ماه به موقع پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.