پنج توصیه برای تعریف و تحقق اهداف مالی

پنج توصیه برای تعریف و تحقق اهداف مالی

همه‌ی ما به دنبال رسیدن به وضع اقتصادی خوب و داشتن امنیت مالی در زندگی خود هستیم. پیش از این توصیه‌هایی برای رسیدن به وضع مالی مناسب را بیان کرده‌ایم. گام اول این است که از نیازهای خود در آینده آگاه شوید و سپس طبق آن نیازها برای خود اهداف مالی تعیین کنید. پس از آن با یک برنامه‌ریزی دقیق و داشتن تعهد در انجام آن برنامه، با کمی تلاش مضاعف به تمام اهداف خود دست خواهید یافت.

 

آگاهی از اهداف مالیتان امر بسیار مهمی است زیرا داشتن هدف باعث ایجاد انگیزه‌ی مضاعف برای تلاش بیش‌تر خواهد شد. در مطالب پیشین درباره‌ی کارهایی که افراد موفق هر روز برای دست‌یابی به موفقیت انجام می‌دهند صحبت کرده‌ایم. بسیاری از این افراد به صورت دقیق از خواسته‌های خود آگاه هستند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان اهداف واقع‌بینانه تعریف می‌کنند و در مسیر دست‌یابی به آن اهداف گام برمی‌دارند.

 

در ادامه پنج توصیه برای تعریف اهداف مالی و دست‌یابی به آن اهداف را بیان می‌کنیم:

 

  1. اهداف ساده و شفاف

گام اول برای تعیین اهداف مالی آگاهی از نیازهایتان و داشتن یک ایده‌ی کلی در مورد وضع مالی مطلوبتان در چند سال آینده است. برای این کار از تمام نیازهای مادی خود فهرستی تعیین کنید و در پایان آن نیازها را در دو بخش اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت دسته‌بندی کنید. سپس اهداف هر دسته را اولویت بندی کنید و مهم‌ترین آن‌ها را مشخص کنید. اهداف مالی شما باید ساده، شفاف، دقیق و قابل مدیریت باشند.

 

  1. چارچوب زمانی

تعیین اهداف مالی که قابل اندازه‌گیری و پیگیری باشند تنها گام اول است. پس از تعیین هدف‌هایتان باید برای دست‌یابی به هر یک از آن‌ها یک بازه‌ی زمانی مشخص تعریف کنید. مشخص کردن یک چارچوب زمانی برای اهدافتان شما را مجبور خواهد کرد تا برای تحقق اهدافتان به صورت روزانه تلاش کنید. علاوه بر آن، چارچوب زمانی شما را قادر می‌سازد تا میزان پیشرفت خود در رسیدن به اهدافتان را بررسی کنید.

 

  1. مسولیت

اکثر مردم هر روز برای خود اهداف جدیدی تعیین می‌کنند و به امید تحقق اهدافشان و رسیدن به خواسته‌های مالی خود تلاش زیادی می‌کنند اما هیچ‌وقت به اهداف خود دست نمی‌یابند. برای تحقق اهدافتان باید نسبت به تلاش‌های روزانه و پیشروی طبق برنامه‌ی خود مسول باشید. نوشتن اهدافتان بر روی کاغذ و یا اشتراک گذاری آن‌ها با دوستان و نزدیکانتان راه‌های موثری برای افزایش مسولیت‌پذیری شما در قبال رسیدن به اهدافتان هستند.

 

  1. ارزیابی عملکرد

برای آن که از میزان پیشرفت خود در رسیدن به اهدافتان آگاه شوید و از چارچوب زمانی تعیین شده عقب نمانید باید دائماً میزان عملکرد خود را ارزیابی کنید. اگر تغییری در برنامه‌ی روزانه شما یا اهدافتان پیش بیاید، برای مثال دچار بیماری شوید یا از محل کار خود پاداش مالی دریافت کنید، باید طبق اوضاع جدید خود اهدافتان و چارچوب زمانی آن را تغییر دهید. به مرور زمان و با تغییر دائمی شرایط زندگی، تغییر کردن اهداف مالی امری رایج است. بنابراین به کمک ارزیابی عملکردتان و نظارت کامل بر میزان پیشرفت خود از گام برداشتن در مسیر درست اطمینان حاصل یابید.

 

  1. ثبات قدم

هیچ چیز گران‌بها بدون سختی به دست نمی‌آید. درست مانند افراد موفق شما هم نباید از شکست خوردن بترسید. اگر در رسیدن به اهداف مالی خود شکست خوردید، بهتر است به جای تغییر رویاهایتان و فراموشی آن‌ها مسیرهای دیگری را امتحان کنید. اگر رویاهای بلندپروازانه‌ای در سر داشته باشید و به اندازه‌ی کافی برای تحقق آن‌ها تلاش کنید، دیر یا زود به آن‌ها دست خواهید یافت و تمام اهداف شما صرف نظر از این که چند بار شکست خورده باشید محقق خواهند شد. بنابراین در راه رسیدن به اهدافتان ثبات قدم داشته باشید و از شکست‌هایتان ناامید نشوید.

 

(منبع تصویر: PicJumbo)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.