چگونه به کودکانتان مفاهیم مالی را آموزش دهید؟

چگونه به کودکانتان مفاهیم مالی را آموزش دهید؟

یکی از بهترین هدایایی که والدین می‌توانند به فرزندانشان دهند، آموختن مهارت‌های مدیریت پول به آنان است. عادات و رفتارهای مناسب مالی می‌توانند مانع تصمیمات اشتباه فرزندان در دوران بزرگسالی آنان شوند و کیفیت زندگی آن‌ها را در هنگام استقلالشان از والدین افزایش دهند. برای آن که فرزندان سطح آگاهی مناسبی از مسائل مالی داشته باشند، والدین باید آموزش را از سنین پایین شروع کنند. متاسفانه بسیاری از والدین به شکل آگاهانه مسائل مالی را به کودکان خود نمی‌آموزند. در سنین کودکی فرصت‌های زیادی برای یادگیری کودکان وجود دارد. کودکان به دلیل کنجکاوی زیاد و یادگیری سریع قادرند مفاهیم مربوط به پول را در سن پایین یاد بگیرند تا در زمان بزرگسالی تجربه‌ی کافی برای گرفتن تصمیمات درست را داشته باشند.

 

در ادامه ۴ روش برای آموزش مفاهیم مربوط به پول به کودکانتان را معرفی می‌کنیم:

 

  1. بودجه‌بندی

بودجه‌بندی یکی از ضروری‌ترین مهارت‌ها برای سر و سامان دادن به وضعیت مالی‌تان است. هنگامی که به کودکان خود بودجه‌بندی را بیاموزید، آن‌ها در هنگام جوانی می‌توانند برای اهداف خود برنامه‌ریزی کنند و نیازهای مالی خود را به خوبی مدیریت کنند. بهترین روش برای آموزش بودجه‌بندی این است که مهارت‌های خود را در عمل به کودکانتان آموزش دهید و از آنان بخواهید که برای پول تو جیبی خود برنامه‌ریزی کنند.

 

  1. پول تو جیبی

با دادن پول تو جیبی به فرزندانتان به آن‌ها مفاهیم کلی مانند پس‌انداز کردن، سرمایه‌گذاری و بودجه‌بندی را آموزش دهید. یادگرفتن این مهارت‌ها برای هر کسی که بخواهد وضع مناسب مالی داشته باشد ضروری‌ است و لازم است که این مهارت‌ها از کودکی به افراد آموزش داده شود. بنابراین با دادن پول تو جیبی به کودکان خود آنان را وادار کنید تا از سنین کم در مورد پول خود تصمیمات عاقلانه بگیرند. البته لازم است که والدین همواره بر رفتار فرزندانشان نظارت داشته باشند و میزان پول تو جیبی ماهیانه را با توجه به شرایط خانواده محدود کنند.

 

  1. پس‌انداز

برای آموزش پس‌انداز کردن به کودکان خود حتماً زمان کافی اختصاص دهید و با آنان در مورد اهمیت پس‌انداز کردن صحبت کنید. به کودکان کم سن‌تر این مفاهیم را در قالب بازی و یا مسائل مربوط به مدرسه و به کودکان بزرگ‌تر که نزدیک سنین نوجوانی خود هستند در قالب موضوعات ساده برای آماده شدن برای زندگی آموزش دهید. برای آموزش پس‌انداز کردن به فرزندان خود زیاده‌روی نکنید و آنان را برای خرج کردن پولشان محدود نکنید، بلکه به آن‌ها بیاموزید که بین مخارج و پس‌اندازهای خود تعادل برقرار کنند.

 

  1. الگوی مناسب

کودکان همواره در حال رصد کردن رفتار اطرافیان خود هستند و به مرور زمان عادت‌ها و رفتارهای خانواده و دوستان خود را یاد می‌گیرند. اگر در پایان هر ماه در حال مشاجره بر سر قبض آب و برق با همسر خود هستید، یا از مخارج زیاد خانه شکایت دارید، به یاد داشته باشید که فرزندان شما این رفتارها را از شما یاد می‌گیرند. بهترین راه برای آموزش مفاهیم مناسب به مالی به فرزندانتان این است که به همراه همسر خود، یک الگوی مناسب برای کودکان ایجاد کنید تا آنان نیز در بزرگسالی از همین الگو پیروی کنند.

 

(منبع تصویر: Flickr)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.