چگونه برای پول خود برنامه‌ریزی کنید؟

چگونه برای پول خود برنامه‌ریزی کنید؟

همان‌طور که پیش از این بحث کرده‌ایم بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی برای پولتان مزایای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. بودجه‌بندی به شما در مدیریت درآمدهایتان کمک خواهد کرد، از خرج کردن بیش از حد هنگام خرید جلوگیری خواهد کرد و به طور کلی شما را به فردی کارامدتر در مدیریت پولتان تبدیل خواهد کرد. چه صاحب یک کسب و کار کوچک باشید چه فقط در حال بودجه‌بندی برای خانواده‌ی خود باشید، با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب و عمل به آن، کنترل دخل و خرج شما به آسانی صورت خواهد گرفت. بودجه‌بندی ابزاری عالی برای رسیدن به اهداف مالی شماست و شما را در پرداخت بدهی‌هایتان، ایجاد نظم در زندگی مالی‌تان و گام برداشتن در مسیر موفقیت کمک خواهد کرد.

 

در ادامه پنج توصیه برای نحوه‌ی بودجه‌بندی پولتان آمده است:

 

  1. هدف‌گذاری

اولین گام برای بودجه‌بندی تعیین اهداف مالیتان است. اهداف شما می‌توانند شامل هر چیز مثل پرداخت قبوض و بدهی‌ها تا خریدن یک خانه باشند. اهداف مالی شما باید روشن و انجام پذیر باشند. پس از مشخص کردن اهداف خود، آن‌ها را در دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم کنید تا بتوانید بر روی هر یک از بخش‌ها به میزان کافی تمرکز کنید.

 

  1. بررسی درآمد

پس از آن که برای خود اهداف مالی تعیین کردید، زمان آن است که میزان درآمد خود را به طور ماهیانه حساب کنید. هر میزان پولی که به هر طریق در طول یک ماه کسب می‌کنید را یادداشت کنید. نکته‌ی مهم این است که درآمد هر ماه را به طور جداگانه حساب کنید، به خصوص اگر در ماه‌های خاصی از سال درآمد شما متفاوت است. مثلاً ممکن است در یک ماه به ازای انجام اضافه کار از شرکت خود پاداش دریافت ‌کنید.

 

  1. دسته‌بندی هزینه‌ها

حال نوبت آن است که هزینه‌های خود را به دو بخش تقسیم کنید: هزینه‌های ضروری و اختیاری. پس از آن باید از درآمد خود به اندازه‌ی هزینه‌های ضروریتان کنار بگذارید و در مورد مقدار باقیمانده تصمیم گیری کنید. اگر از درآمدتان مقدار زیادی باقی نمانده بود، بهتر است به دنبال حذف هزینه‌های اختیاری و غیر ضروری باشید، در غیر این صورت بخشی از درآمد باقیمانده را به پرداخت آن هزینه‌ها اختصاص دهید. هیچ گاه تمام درآمد خود را صرف پرداخت هزینه‌ها نکنید و مقداری از آن را برای پس‌انداز کنار بگذارید.

 

  1. پس‌انداز

اگر تا این جا برای تمام هزینه‌های خود پول کافی کنار گذاشته‌اید و هنوز مقدار پول اضافی از درآمدتان باقی‌مانده است، به این معنی است که مخارج خود را تا این مرحله به خوبی مدیریت کرده‌اید. از این پس باید به فکر اولویت‌بندی برای مقدار پول اضافی خود باشید. یکی از بهترین راه‌ها این است که پول اضافی را پس‌انداز کنید. به طور ایده‌آل هر ماه بین ۵ تا ۲۰ درصد از درآمد خود را برای پس‌انداز کنار بگذارید. در ماه‌های اول از مقادیر کم، مثل ماهیانه پنج، یا ده هزار تومان شروع کنید و رفته رفته به مقدار آن بیافزایید. می‌توانید برای پس‌انداز پول خود حساب جدیدی در بانک ایجاد کنید تا سود ماهیانه‌ی پول خود را نیز از بانک دریافت کنید.

 

  1. سرمایه‌گذاری

در مطلب گذشته، درباره‌ی فواید سرمایه‌گذاری و نقش بهره‌ی افزایشی در رشد پول شما صحبت کرده‌ایم. بنابراین اگر تا این مرحله، ۴ گام قبلی را به طور کامل انجام داده‌اید و هنوز از درآمدتان مقداری اضافه باقی مانده است، بهتر است به فکر سرمایه‌گذاری پول خود باشید. سرمایه‌گذاری به شما کمک خواهد کرد تا سود بیش‌تری نسبت به پس‌انداز کردن کسب کنید و مقدار سرمایه‌ی خود را چند برابر کنید.

 

(منبع تصویر: ۴۰۱K Calculator)

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.