آیا باید به فرزندانتان پول تو جیبی بدهید؟ – بخش اول

آیا باید به فرزندانتان پول تو جیبی بدهید؟ – بخش اول

به طور کلی نظرات گوناگونی پیرامون ضرورت دادن پول تو جیبی به فرزندان وجود دارد. گروهی بر این باورند که فرزندان فقط باید در ازای انجام کارهای خانه و یا کسب موفقیت در درس و مدرسه پول دریافت کنند. اما گروه دیگر معتقند که انجام کارهای خانه و موفقیت در مدرسه توقع به جایی از فرزندان است و نباید به ازای آن به کودکان پول داد. در حالت دوم معمولاً والدین به فرزندان خود به صورت ماهیانه یا فقط در مواقع لازم مقدار مشخصی پول می‌دهند. دسته‌ی دیگر نیز باور دارند که کودکان از یک سن مشخص به بعد باید برای پرداخت مخارج خود کار کنند و پول مورد نیاز خود را تأمین کنند.

 

اما همان‌طور که برای یاد گرفتن رانندگی باید پشت فرمان نشست، برای یادگیری نحوه‌ی مدیریت و خرج پول نیز باید با پول سر و کار داشت. دادن پول تو جیبی به فرزندان کمک می‌کند تا از سنین پایین با مفاهیم مالی آشنا شوند و با آزمون و خطا در محیطی کم‌خطرتر نسبت به سال‌های جوانی، مخارج و نیازهای خود را مدیریت کنند. برای دادن پول تو جیبی مقدار مشخصی وجود ندارد و هر خانواده بسته به سطح مالی خود می‌تواند به فرزند خود مقدار مشخصی پول دهد. دادن پول تو جیبی به فرزندان خوبی‌های زیاد و بدی‌های کمی دارد.

 

در این مطلب به بحث پیرامون مزایای دادن پول تو جیبی به فرزندان می پردازیم:

 

مزایا:

 

  1. مدیریت پول

مهم‌ترین مزیت پول تو جیبی آشنا کردن فرزندان با نحوه‌ی مدیریت پول به خصوص در شرایط بحرانی زندگی است. پولی که به فرزندان خود می‌دهید باعث رشد قدرت تصمیم گیری آنان خواهد شد. کودکانی که از سن کم با نحوه‌ی دریافت و خرج کردن پول آشنا شوند، در آینده نیز تجربه‌ی بیش‌تری در هنگام مواجهه با مشکلات روزمره در سنین جوانی خواهند داشت.

 

  1. مسولیت

با دادن پول تو جیبی به فرزندانتان، نوعی حس مسولیت در برابر آن پول در آنان به وجود می‌آید. وقتی که کودکان در سنین پایین مسولیت حفظ و نگهداری از پولشان را بر عهده داشته باشند، توجه آنان به نحوه‌ی خرج کردن پولشان بیش‌تر خواهد شد. علاوه بر آن، پولی که به کودکان می‌دهید به آنان حق انتخاب‌های مختلفی در مورد نحوه‌ی خرج آن پول می‌دهد که همین مسئله نه تنها به آنان آزادی بیش‌تری برای تصمیم‌گیری می‌دهد، بلکه موجب افزایش مسولیت پذیری آنان نیز می‌شود.

 

  1. قدردانی

به کمک پول تو جیبی می‌توانید به فرزندان خود مفاهیمی مثل قدردانی و شکرگزار بودن را آموزش دهید. هنگامی که هر ماه به فرزندان خود مقدار معینی پول بدهید، فرزندان شما به تدریج نسبت به شما حس خشنودی و قدردانی بیش‌تری پیدا می‌کنند.

 

  1. بودجه‌بندی

برای این که فرزندان شما در سنین جوانی بتوانند از پس مخارج خود بر آیند و به سادگی مشکلات مالی خود را حل کنند، بهتر است آنان را از کودکی با مفاهیمی مثل بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی برای پولشان آشنا کنید. از آنان بخواهید که برای پول تو جیبی ماهیانه‌ی خود برنامه‌ریزی کنند و مخارج و هزینه‌هایشان را در دفترچه‌ای یادداشت کنند. برای آشنایی بیش‌تر با نحوه‌ی بودجه‌بندی، مطالب پیشین وبلاگ درباره‌ی بودجه‌بندی را از اینجا بخوانید.

 

  1. پس‌انداز

مزیت دیگر پول تو جیبی آموزش نحوه‌ی پس‌انداز کردن پول به فرزندان شما و اهمیت پس‌انداز کردن پول در حل مشکلات غیرمنتظره است. پیش از این درباره‌ی نحوه‌ی ذخیره و پس‌انداز پول و تاثیرات مثبت آن بر روی زندگی صحبت کرده‌ایم. برای آشنایی فرزندانتان با این تاثیرات مثبت می‌توانید به کمک پول تو جیبی از آنان بخواهید که مقدار معینی پول را به طور ماهیانه پس‌انداز کنند و برای تشویق آنان به خرج نکردن پولشان، پاداش معینی برایشان در نظر بگیرید.

 

در مطلب بعدی درباره‌ی معایب پول تو جیبی و تاثیرات منفی احتمالی آن بحث خواهیم کرد.

 

(منبع تصویر: Flickr)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.