چگونه برای دوران بازنشستگی پس انداز کنیم ؟

چگونه برای دوران بازنشستگی پس انداز کنیم ؟

برای آن که دوران بازنشستگی خود را در آسایش سپری کنید و هر روز به فکر هزینه‌ها و مخارج خود نباشید، لازم است که از همین حالا به فکر پس‌انداز پول خود برای آینده باشید. در زمان بازنشستگی نمی‌توان به طور کامل به حقوق ناچیز بازنشستگی و مزایای دریافت شده از بیمه‌ها اتکا کرد. بهترین راه برای این که نگران مشکلات و دشواری‌های زمان بازنشستگی خود نباشید و از آن دوران نهایت لذت را ببرید، این است که همین امروز برنامه‌ریزی را شروع کنید و مقداری از پول خود را برای آینده‌ پس‌انداز کنید.

 

در ادامه ۷ گام مهم برای پس‌انداز کردن پول خود را برای دوران بازنشستگی معرفی می‌کنیم:

 

۱- از همین امروز شروع کنید

پس‌انداز کردن در شرایطی که تمام درآمد فعلی شما صرف هزینه‌های زندگی می‌شود کاری بسیار دشوار است، اما به دلیل بالا رفتن ارزش سرمایه‌ی شما در طول زمان، هر چه زودتر پس‌انداز کردن را شروع کنید بهتر است. اگر از همین امروز پس‌انداز کردن را شروع کنید، در آینده به پول کم‌تری برای پس‌انداز نیاز خواهید داشت زیرا ارزش پول شما به مرور زمان کاهش می‌یابد. برای پس‌انداز حساب جداگانه‌ای در بانک ایجاد کنید و تمام مبالغ پس‌انداز را در آن ذخیره کنید.

 

۲- بودجه‌بندی کنید

بسیاری از مردم بودجه‌بندی را با کم‌تر خرج کردن و لذت نبردن از زندگی یکسان می‌دانند، اما حقیقت این است که بود‌جه‌بندی تاثیرات مثبتی روی زندگی شما خواهد گذاشت و به شما در مدیریت پولتان کمک خواهد کرد. برای شروع بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی برای پول خود ابتدا باید اهداف خود را به دقت مشخص کنید. بودجه‌بندی مانند نقشه‌ایست که شما را برای خرج کردن پولتان در راه اهدافتان هدایت می‌کند.

 

۳- هزینه‌های خود را کاهش دهید

برای کاهش هزینه‌ها از مخارج کم‌اهمیت شروع کنید تا احساس نکنید که از نظر مالی تحت فشار قرار گرفته‌اید. با انجام کارهای ساده‌ای مثل صرفه‌جویی در هنگام خرید می‌توانید هزینه‌های ماهیانه‌تان را تا حد زیادی کاهش دهید، بدون این که کیفیت زندگی شما تحت تاثیر قرار بگیرد. تغییر عادتی کوچک به طور روزانه باعث ایجاد تاثیر بزرگی روی برنامه‌ی پس‌انداز شما در بلند مدت می‌شود، بنابراین هر روز با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت خود به دنبال اصلاح عادات مالی خود باشید.

 

 

۴- بدهی‌های خود را مدیریت کنید

اولین قدم برای مدیریت بدهی‌ها تغییر رفتارهاییست که منجر به تحمیل بدهی‌ها به شما شده است. بسیاری از مردم به علت تصمیمات عجولانه و یا مشکلات ناخواسته مجبور به قرض گرفتن می‌شوند و اگر پول خود را به درستی مدیریت نکنند گرفتار بدهکاری می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل راه‌های ساده‌ای وجود دارد: برای نمونه از گرفتن وام با بهره‌های سنگین خودداری کنید، برای خرید لوازم غیرضروری پول قرض نگیرید، از قبل برای مواقع اضطراری برنامه‌ریزی کنید، برای تصمیمات مهم مالی از افراد متخصص و باتجربه مشورت بگیرید و پیش از آن که مشکل غیر منتظره‌ای برایتان پیش آید به فکر مدیریت پول خود برای بهبود وضع مالی خود باشید.

 

۵- سرمایه‌گذاری کنید

سرمایه‌گذاری مزایای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که پول خود را نزد بانک‌ها به امانت بگذارند و سود ثابتی در پایان هر سال دریافت کنند، اما اگر سرمایه‌گذاری به طور اصولی انجام شود، شما قادر خواهید بود ارزش پول خود را در چند سال چند برابر کنید. راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که شاید کم‌خطرترین آن‌ها بازار بورس و اوراق بهادار باشد. مهم‌ترین نکته برای سرمایه‌گذاری دوری از سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک و کسب اطلاعات در مورد اصول و قوانین سرما‌یه‌گذاری پیش از هرگونه اقدام در این رابطه است.

 

۶- خود را بیمه عمر کنید

بیمه های عمر و سرمایه گداری یک از روش های سرمایه گذاری شما برای دوران بازنشستگی می باشد. در صورتی که خود (و حتی همسر خود) را بیمه عمر کنید علاوه بر اینکه از اولین روز بیمه شدن تحت پوشش خدمات درمانی ویژه قرار میگیرید (خدماتی بیش از آنچه که بیمه های دولتی مانند تامین اجتماعی ارائه می دهند )  حق بیمه شما را پس انداز و حتی به آن سود اختصاص میدهد. در نهایت بعد از بیست یا سی سال مبلغ قابل توجهی در اختیار خواهید داشت. زمان بازنشستگی و همچنین میزان حق بیمه در بیمه های عمر و سرمایه گذاری به انتخاب شماست. برای شناخت بهتر بیمه های عمر و سرمایه گذاری حتما این مقاله رو مطالعه کنید.

 

۷- به حساب پس‌اندازتان دست نزنید

گام آخر و مهم‌ترین نکته این است که در هیچ شرایطی از حساب پس‌اندازتان پول برداشت نکنید. مبلغی که در حساب خود ذخیره کرده‌اید برای زمان بازنشستگی شماست و هر گونه استفاده‌ی دیگری از آن پول باعث هدر رفتن تمام زحمات شما برای پس‌انداز کردن آن مبلغ تاکنون می‌شود. علاوه بر آن هر چقدر از حساب پس‌انداز شما کم شود، چندین برابر آن مقدار از سود پول شما در آینده کم خواهد شد. بنابراین اگر به مشکل مالی برخوردید سعی کنید از راه‌های دیگری مثل افزایش درآمد برای حل مشکلات خود بهره ببرید.

 

(منبع تصویر: Flickr)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.