چگونه هزینه‌های ماهیانه را کاهش دهید؟

چگونه هزینه‌های ماهیانه را کاهش دهید؟

یکی از چالش‌های بزرگ برای همه‌ی ما یافتن راه‌هایی برای صرفه‌جویی و پس‌انداز کردن پولمان است. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، کم‌تر خرج کردن یا به بیان بهتر بهینه خرج کردن است. برای این که پول خود را بهینه خرج کنید، در قدم اول لیستی از مخارج و درآمد ماهیانه‌ی خود تهیه کنید. به کمک این لیست مخارج مهم و ضروری را از هزینه‌های اضافی جدا کنید.


گام بعدی برای کاهش هزینه‌های ماهیانه، اولویت بندی مخارج ضروریتان است. هزینه‌های مهم‌تر مثل قبوض آب و برق و تلفن و یا اجاره خانه را در بالای لیست هزینه‌ها قرار دهید و سپس دنبال راه‌هایی برای حذف یا کاهش هزینه‌های غیرضروری باشید. برای نمونه اگر کم‌تر از یک بار در هفته به باشگاه ورزشی می‌روید، شاید بهتر باشد عضویتتان را لغو کنید. یا اگر در ماه گذشته کفش جدیدی خریده‌اید، از خرید دوباره‌ی کفش در این ماه پرهیز کنید تا هزینه‌های ماهیانه‌ی خود را کاهش دهید.


در این مرحله که موفق به حذف هزینه‌های اضافی و غیرضروری شده‌اید، زمان آن است که تمرکز خود را بر روی مخارج اساسی بگذارید و برای کاهش آن‌ها نیز به دنبال چاره باشید. به طور کلی باید به دنبال راه‌های بهینه‌تری برای خرج کردن پولتان باشید. برای نمونه می‌توانید به جای استفاده از ماشین شخصی به کمک وسایل حمل و نقل عمومی به محل کارتان بروید. استفاده از خودروی شخصی بسیار هزینه بر است. نه تنها ارزش خودرو به مرور زمان کم‌تر می‌شود، بلکه نگهداری و تأمین سوخت خودرو نیازمند صرف زمان و هزینه‌ی زیادی است. راهی دیگر برای کاهش هزینه‌های اساسی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. بسیاری از وسایل برقی حتی زمانی که خاموش باشند نیز مقداری جریان الکتریکی مصرف می‌کنند، بنابراین بهتر است در صورتی که از وسیله‌ای استفاده نمی‌کنید آن را از برق جدا کنید. اگر هم‌چنان به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌هایتان هستید، یکی از گزینه‌های دیگر صرفه‌جویی در مواد غذایی است. در صورتی که وعده‌های غذایی خود را در خانه تهیه کنید و به محل کار ببرید، از ایجاد هزینه‌های اضافی بابت خرید غذا از بیرون جلوگیری خواهید کرد. راه‌های دیگر برای کاهش هزینه‌ها صرفه‌جویی هنگام خرید و تهیه‌ی کالاهای مورد نیاز خود در زمان‌های تخفیف و حراج است.


گام بعدی برای کاهش هزینه‌های ماهیانه، کاهش مخارج تفریحات و سرگرمی‌هایتان است. اکثر مردم برای کاهش هزینه‌های خود در قدم اول تفریحات خود را به طور کامل قطع می‌کنند در صورتی که سرگرمی و تفریح نیز بخش مهمی از زندگی هستند و نباید به طور کامل این موضوع را نادیده گرفت. بهترین راه برای کاهش هزینه‌ی سرگرمی‌تان حذف تلویزیون از لیست تفریحاتتان است. با صرف زمان کم‌تری در مقابل تلویزیون علاوه بر این که هزینه‌ی کم‌تری بابت برق خواهید داد، می‌توانید زمان آزاد خود را صرف انجام کارهای مفیدتر کنید و حتی به کمک مهارت‌هایی که دارید برای خود منبع درآمد جدیدی خلق کنید. راه‌های دیگر برای کاهش هزینه‌ها یافتن سرگرمی‌های ارزان‌تر است. بسیاری از سازمان‌های فرهنگی و هنری برنامه‌های متنوعی در طول ماه برگزار می‌کنند که هزینه‌ی زیادی ندارند. علاوه بر آن سرگرمی‌های بسیاری هستند که کاملاً رایگان هستند، بنابراین استفاده از این امکانات به شما در کاهش هزینه‌هایتان بسیار کمک خواهد کرد.


گام آخر برای کاهش هزینه‌ها، بازنگری در قراردادهای بیمه است. بیمه برای همه‌ی ما مسئله‌ی مهمی است، زیرا بیمه در هنگام بروز حوادث غیرمنتظره از ما حفاظت می‌کند. بهتر است با شرکت‌های بیمه صحبت کنید و در مورد قراردادهای جایگزین یا تخفیفات ویژه از آنان سوال کنید. بهترین قرارداد را با کم‌ترین قیمت پیدا کنید تا هزینه‌ی اضافی بابت بیمه پرداخت نکنید.


با اعمال این مراحل در زندگی شخصی خود، شما قادر خواهید بود هزینه‌های ماهیانه‌ی خود را کاهش داده و پول اضافی خود را پس‌انداز کنید تا در شرایط نامساعد اقتصادی از آن کمک بگیرید.


(منبع تصویر: Howard Lake)

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.