راز ثروتمند شدن چیست ؟

راز ثروتمند شدن چیست ؟

شاید شما هم در زندگی روزهایی را تجربه کرده‌اید که از ته دل، دوست داشته‌اید پدرتان ثروتمند بود، یا به عبارت خودمانی‌تر، دوست داشته‌اید بچه‌پولدار باشید و احتمالا تمام ناکامی‌های مالی و غیرمالی زندگی‌تان را به گردن والدین خود انداخته‌اید. این طرز تفکر واقعا قشنگ نیست. کافیست نگاهی به فهرست ثروتمندترین افراد در سال ۲۰۱۶ در مجله فوربز بیندازید: بیل گیتس با ۷۵ بیلیون دلار درآمد در صدر قرار گرفته است و آمانیکو ارتگا با ۶۷ بیلیون دلار، وارن بافت با ۶۱ بیلیون دلار و… رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. ارسطو می‌گوید:

«ما به آنچه که مرتب انجام می‌دهیم بدل می‌شویم، پس برتری یک فعل نیست، بلکه یک عادت است.»

 

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که راز ثروتمند شدن بیل گیتس و سایر ثروتمندان چیست؟ آنها چه ویژگی‌هایی را به عادت تبدیل کرده‌اند و چگونه با تکیه بر توان خود، به موفقیت دست پیدا کرده‌اند؟ در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال‌ها جواب بدهیم. اما از اکنون باید بدانید که این راز در حد خواندن یا بازگو کردن یک یا چند جمله خلاصه نمی شود. به عزمی راسخ و همتی پایدار نیازمندید

 

۱. ثروتمندان هدف‌گذاری می‌کنند

ثروتمندان اهدافی دارند که آنها را پولدار می‌کند. هیچ‌کس اتفاقی ثروتمند نمی‌شود، برای ثروتمند شدن باید اول نیّت کنید؛ یعنی به طور واضح و مشخص باید به خودتان بگویید: «من می‌خوام ثروتمند بشم». با تأکید بر این هدف، انگیزه‌ی شما بیشتر می‌شود و همه‌ی اقدامات و تلاش‌هایتان در راستای رسیدن به هدف قرار می‌گیرد.

 

۲. ثروتمندان بر یک کار مشخص تمرکز دارند

لیزر، سخت‌ترین اشیاء را نیز برش می‌دهد و به هر چیزی نفوذ می‌کند. فکر می‌کنید علت چیست؟ لیزر، ویژگی عجیب و نامتعارفی دارد؛ اشعه‌ی لیزر متمرکز است و تمام قدرتش را بر نقطه‌ای مشخص از یک شی‌ء متمرکز می‌کند و آن‌قدر این کار را ادامه می‌دهد که نقطه‌ی مذکور ذوب می‌شود. ثروتمندان مانند لیزر هستند. آنها اهداف مشخص و بزرگی تعیین می‌کنند. به اهداف خود پایبند هستند و همه‌ی تلاش‌های خود را برای رسیدن به اهداف‌شان متمرکز می‌کنند. آنها آن‌قدر تلاش می‌کنند تا به اهداف‌شان برسند. اما آدم‌های معمولی متمرکز نیستند. اگر می‌خواهید راز ثروتمند شدن را بدانید؛ هدف، تلاش و تمرکز داشته باشید.

 

۳. ثروتمندان وقت را طلا می‌دانند

برایان تریسی می‌گوید: «ثروتمندان، دستاوردشان را هر ساعت محاسبه می‌کنند و نه در آخر ماه یا آخر سال». زیرا قدر زمان را به خوبی می‌دانند. با این روش به خوبی درمی‌یابند که چه موقع و با چه کاری زمان خود را تلف کرده‌اند. ثروتمندان هر کاری را بر اساس زمان‌بندی دقیق انجام می‌دهند و حتی برای یک دقیقه هم ارزش قائل‌اند. آنها وقت خود را پای تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی تلف نمی‌کنند. پس شما هم به جای اینکه این‌قدر صفحات اجتماعی «ریچ کیدز» و… را بالا و پایین کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید و قدر وقت‌تان را بدانید.

۴. ثروتمندان کمتر از درآمدشان خرج می‌کنند

همیشه کمتر از درآمدتان خرج کنید یا به زبان بازاری‌های قدیمی، سعی کنید دخل‌تان خیلی بیشتر از خرج‌تان باشد. افرادی که دید خوبی در اقتصاد ندارند، هیچ‌وقت پولدار نمی‌شوند به خاطر اینکه به محض افزایش موقتی درآمد، شروع به خرج کردن می‌کنند و هزینه‌هایشان زیاد می‌شود. پس اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، این شعار کلاسیک را آویزه‌ی گوش‌تان کنید: «همیشه ۱۰ درصد درآمد خود را ذخیره کنید». اما یادتان باشد که این تنها یکی از شروط لازم برای ثروتمند شدن است. باید هوش خود را به کار بگیرید. وارن بافت معتقد است:

 

“آنچه را که بعد از خرج کردن باقی مانده است، ذخیره نکن؛ آنچه را که بعد از ذخیره کردن باقی مانده‌ است، خرج کن”

 

همیشه حواس‌تان به بودجه‌ای که تنظیم کرده‌اید باشد و حساب و کتاب درآمد و مخارج‌تان را داشته باشید.

 

۵. ثروتمندان سخت کار می‌کنند

ثروتمندان به هیچ‌وجه تنبل نیستند. آنها سخت کار می‌کنند. خواهش می‌کنم مثال‌های افرادی را که اجداد ثروتمند داشته‌اند، کنار بگذارید. تازه اگر بحث ثروت بچه‌پولدارها هم باشد، نباید فراموش کرد که «ثروتمند ماندن» آسان‌تر از «ثروتمند شدن» نیست. اگر ثروت شما از آسمان هم بر سرتان باریده باشد، برای نگهداری از آن باید کار و تلاش کنید. کسی که همیشه کار و فعالیت می‌کند همیشه در جریان شرایط محیط است و در نتیجه فرصت‌های بیشتری برای کار و رشد دارد. ثروتمندان از مبارزه با سختی و کار زیاد، واهمه ندارند و دست به کارهایی می‌زنند که اغلب افراد عادی دور و بر آن هم نمی‌چرخند.

 

۶. ثروتمندان مدام در حال یادگیری و رشد هستند

هر چه بیشتر بدانید، درآمد بیشتری خواهید داشت. یادگیری، شما را قدرتمند می‌کند. هر چند کار و تلاش لازمه‌ی ثروتمند شدن است، اما شرطی کافی برای این امر نیست. قبل از کسب درآمد باید به ارزشی که در مقابل کسب درآمد عرضه می‌کنید، فکر کنید و تنها راه توسعه‌ی این ارزش، رشد و یادگیری پیوسته است. همیشه سعی کنید مهارت‌های جدید و در نتیجه تجارب تازه کسب کنید.

 

۷. ثروتمندان با ثروتمندان اوقات می‌گذرانند

افراد پولدار معمولا دوستانی مانند خودشان دارند. از قدیم گفته‌اند: «دوستانت را نشان بده تا بفهمم چه کسی هستی». شاید در حال حاضر شما چندان پول و پله‌ای ندارید و در گروه متمولین جای نمی‌گیرید، اما معاشرت با افراد ثروتمند بر منش و سبک زندگی شما اثر می‌گذارد. ضمن اینکه فرصت‌ها و محیط‌های جدیدی را نیز تجربه می‌کنید.

 

۸. ثروتمندان پشتکار دارند

ثروتمندان هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شوند. ثروتمند شدن به یکباره و ناگهانی رخ نمی‌دهد. ثروتمند شدن، حاصل سال‌ها تلاش و شکست و پیروزی توأم است. شاید در سفر به سوی هدف، بارها سرمایه‌ی خود را از دست بدهید. اما با درس گرفتن از اشتباهات و کسب تجربه، بالاخره استقلال مالی کسب خواهید کرد و به آرزوهایتان می‌رسید.

 

۹. ثروتمندان به شکلی حساب‌شده خطر می‌کنند

افراد پولدار عاشق خطر کردن یا به قول فرنگی‌ها، ریسک کردن هستند. وقتی تصمیم بگیرند که کاری را انجام دهند، بی‌محابا به سمت آن می‌دوند و هر چه در مسیر برای‌شان پیش آید را می‌پذیرند. گاهی با اتفاقات غیرمنتظره روبه‌رو می‌شوند و گاهی فرصت‌های دلپذیر و اتفاقی، سرعت‌شان را بیشتر می‌کند. شجاع باشید، اما یک شجاعِ منطقی و جرأت شروع کردن داشته باشید. اگر دوست دارید که هیچ خطری شما را تهدید نکند، پس باید هیچ کاری نکنید و در خانه بمانید. شروع کنید و نترسید؛ اما دقت کنید و آمادگی مواجه شدن با هر مشکلی را پیش‌بینی کنید. یادتان نرود که همه‌ی تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید.

 

۱۰. ثروتمندان دست و دلباز هستند

این افراد بسیار بخشنده‌اند. اگر به داستان زندگی هر کدام از آنها نگاه کنید، در می‌یابید که آنها بسیار انسان‌دوست هستند. مثلا راکفلر، بیل گیتس، اندرو کارنگی و خیلی‌های دیگر، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌ی امور خیریه دارند.

 

امیدوارم‌ ۱۰ راهکار گفته‌شده، انگیزه‌ی ثروتمند شدن را در شما بیدار کرده باشد. راز ثروتمند شدن در یک کلام، تغییر عادت‌های روزانه‌ی شماست به اضافه‌ی هدف و انگیزه. پیشنهاد میکنم حتما کتاب “اثر مرکب ” اثر دارن هاردی رو مطالعه کنید. برای پی بردن به راز ثروتمند شدن، باید خودتان را دقیق نگاه کنید و با عزمی جزم و تلاشی خستگی‌ناپذیر، تلاش و کوشش کنید.

و مهم تر از اون فراموش نکنید  اگر هم روزی ثروتمند شدید، بازهم باید از اپلیکیشن کیف پول محک استفاده کنید

ترجمه شده توسط نیلوفر شهدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.