آیا بیمه ارزش هزینه‌ی آن را دارد؟

آیا بیمه ارزش هزینه‌ی آن را دارد؟

با وجود همه‌ی خطرات موجود و عدم اطمینان از آینده، هیچ کس نمی‌تواند اهمیت بیمه را انکار کند. هنگامی که اتفاقات بد رخ می‌دهند بیمه قادر است نیازهای مالی ما را تأمین کند و به ما اجازه می‌دهد که برای حوادث ناگهانی و غیرمنتظره خود را آماده کنیم. مهم‌ترین ویژگی خرید بیمه احساس آرامشی است که به دلیل اطمینان خاطر از تحت محافظت بودن در برابر خطرات به دست می‌آید. اصلی‌ترین علت خرید بیمه، ترس از رخداد حوادث ناگهانی در زندگی ما است که شرکت‌های بیمه نیز به خوبی از این احساس ترس آگاه هستند و سعی می‌کنند خدمات خود را در راستای کاهش این ترس و حفاظت از مردم در برابر مصیبت‌های احتمالی ارائه کنند.

 

البته سیاست‌گذاری‌های شرکت‌های بیمه به صورت یکسان انجام نشده است. شرکت‌های بیمه طرح‌های مختلفی با سطح پوشش گوناگون در اختیار فرد خریدار قرار می‌دهند که در ادامه به چند تا از مهم‌ترین این طرح‌ها اشاره خواهیم کرد:

 

  1. بیمه‌ی عمر

بیمه‌ی عمر شاید مهم‌ترین و پرطرفدارترین بیمه‌ی دائمی باشد که افراد تحت این بیمه را در طول عمرشان تحت پوشش قرار می‌دهد. بسیاری از شرکت‌ها برای فرد خریدار مقداری سود تضمین شده نیز درنظر می‌گیرند که هر سال به سرمایه‌ی اولیه‌ی او اضافه می‌شود. دیگر مزیت بیمه‌ی عمر علاوه بر پوشش کامل توسط بیمه هنگام بروز حوادث و اتفاقات ناگوار مثل فوت، نقص عضو، از کار افتادگی و بیماری‌های خاص، امکان دریافت وام است. از دیگر مزایای بیمه‌ی عمر ثابت بودن مبلغی است که هر ماه به بیمه پرداخت می‌کنید و این مبلغ با گذشت زمان تغییر نمی‌کند. از مشکلات بیمه‌ی عمر می‌توان به هزینه‌ی بیش‌تر آن نسبت به بیمه‌های دیگر و عدم مشارک مستقیم در سرمایه اشاره کرد.

 

  1. بیمه‌ی سلامت

هزینه‌های روزافزون مراقبت‌های پزشکی مهم‌ترین دلیل برای خرید بیمه‌ی سلامت است. اگرچه هزینه‌های بیمه‌ی سلامت به خودی خود بار مالی زیادی را بر دوش خریداران می‌گذارد، اما هزینه‌های احتمالی تحمیل شده در صورت بروز مشکل بسیار بیش‌تر از نداشتن بیمه‌ی سلامت خواهد بود. داشتن بیمه‌ی سلامت با کاهش هزینه‌های دارو و درمان و حق ویزیت پزشک به شما این فرصت را می‌دهد که وضعیت سلامتی خود را بهبود دهید. البته برخی از بیمه‌های سلامت با پوشش‌های اضافی که برای مشتریان در نظر می‌گیرند قیمت‌های بالاتری دارند و ممکن است برخی افراد از پس هزینه‌های آن‌ها بر نیایند.

 

  1. بیمه‌ی خودرو

بیمه‌ی خودرو از وسیله‌ی نقلیه شما در برابر هزینه‌های مالی ناشی از تصادفات و حوادث ترافیکی محافظت می‌کند. حوادث رانندگی بسیار رایج اند و به سرعت رخ می‌دهند و نتیجه‌ی آن‌ها می‌تواند گاه بسیار زیان‌بار باشد. اگر صاحب خودرو یا وسیله‌ی نقلیه‌ای باشید که در یک حادثه‌ی رانندگی دخیل باشد و در نتیجه‌ی آن فردی مجروح شود یا اموال او آسیب ببیند، پرداخت هزینه‌های آن می‌تواند به قیمت فروختن خانه و زندگی شما تمام شود. بنابراین نداشتن بیمه‌ی خودرو تا حدی از هزینه‌های شما می‌کاهد، اما ضرری که به علت یک حادثه‌ی ناگهانی ممکن است به شما وارد شود خیلی بیش‌تر از هزینه‌ی بیمه خواهد بود.

 

  1. بیمه‌ی اموال

بیمه‌ی اموال دارایی‌های صاحب بیمه را در برابر خطراتی مثل آتش‌سوزی، آسیب‌های ناشی از شرایط بد آب و هوا و یا دزدی محافظت می‌کند. بیمه‌ی اموال شامل زیرمجموعه‌های گوناگونی است که هر یک از طرح‌های آن پوشش‌های مختلفی برای مشتری به همراه دارند و قیمت آن‌ها نیز بسته به سیاست‌گذاری شرکت‌های بیمه متفاوت است. چند نمونه از این طرح‌ها بیمه‌ی سیل، بیمه‌ی زلزله، بیمه‌ی مسکن و … هستند. معمولاً شرکت‌های بیمه برای هر یک از این طرح‌ها حداقل میزان پوششی را مشخص کرده‌اند که خریدار ملزم است هزینه‌ی آن را پرداخت کند. اما برخی طرح‌ها طیف وسیع‌تری از خدمات را شامل می‌شوند که عمدتاً قیمت آن‌ها نیز بیش‌تر از طرح‌های معمولی است. بنابراین پیش از انتخاب طرح مناسب، از تمام شرایط و خدمات آن آگاه شوید و بهترین طرح را با قیمت مناسب انتخاب کنید.

 

(منبع تصویر: Flickr)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.