چگونه با بودجه‌ی کم غذای سالم بخورید؟

چگونه با بودجه‌ی کم غذای سالم بخورید؟

بسیاری از مردم خوردن غذای سالم را عادتی گران تصور می‌کنند. غذاهای ناسالم به طور کلی بیش‌تر در دسترس هستند و نسبت به جایگزین‌های سالم‌تر ارزان‌ترند. مصرف بیش از اندازه‌ی غذاهای ناسالم موجب بروز بیماری‌های متعدد می‌شود که مخارج درمان این بیماری‌ها به مراتب بیش‌تر از هزینه‌های خوردن غذای سالم خواهد بود.

 

در جامعه‌ی امروز دریافت غذای بیش‌تر به ازای قیمت یکسان معامله‌ای بسیار خوب تلقی می‌شود. اما غذای بیش‌تر لزوماً چیز خوبی نیست بلکه بهتر است به جای حجم غذای بیش‌تر، خوراکی‌هایی با ارزش غذایی بیش‌تر به ازای قیمت کم‌تر دریافت کنیم. بنابراین از این پس در هنگام سفارش غذای خود، یا خرید مواد غذایی از فروشگاه به دنبال خرید خوراکی‌هایی باشید که ارزش غذایی آن‌ها بالا باشد. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم به هیچ وجه نیازی به از دست دادن کیفیت به ازای کمیت مواد غذایی نیست، به خصوص هنگامی که بودجه‌ی کمی برای خرید مواد غذایی کنار گذاشته‌اید.

 

در ادامه چهار توصیه برای خوردن غذای سالم با بودجه‌ی مالی اندک را بررسی می‌کنیم:

 

  1. برای غذای خود برنامه‌ریزی کنید

به کمک برنامه‌ریزی می‌توانید هزینه‌های غذا را تا حد زیادی کاهش دهید. هنگامی که برای وعده‌های روزانه برنامه داشته باشید، می‌توانید هنگام خرید مواد غذایی در پول خود صرفه‌جویی کنید. علاوه بر آن، برنامه‌ریزی غذایی برای هفته‌ی جاری می‌تواند از خرید‌های غیر ضروری و گاه و بیگاه جلوگیری کند. به طور کلی برنامه‌ریزی راه خوبی برای کاهش دورریز مواد غذایی است و به شما کمک می‌کند که همه‌ی غذاهای باقیمانده در یخچال را قبل از خرید دوباره مصرف کنید.

 

  1. غذایتان را در خانه تهیه کنید

بیرون رفتن همران دوستان برای صرف شام راه بسیار خوبی برای گذرندان اوقات است، اما هزینه‌ی آن نیز زیاد است. یک راه ارزان‌تر و سالم‌تر این است که غذایتان را در خانه تهیه کنید و آن را با خود به بیرون ببرید. با توجه به برنامه‌ی غذایی هفتگی‌تان می‌توانید غذاهای گوناگونی برای خود آماده کنید. در پخت غذا از خلاقیت خود استفاده کنید و از مواد غذایی و ادویه‌های مختلف در طبخ آن کمک بگیرید. اصل مهم این است که مواد غذایی سالم در وعده‌هایتان مصرف کنید. برای جلوگیری از دورریز، از باقیمانده‌ی غذای روزهای گذشته نیز استفاده کنید. آماده کردن غذای در خانه، نه تنها باعث کاهش هزینه‌های شما می‌شود، بلکه دیگر نیاز نیست دائماً نگران غذای روز بعد خود باشید.

 

  1. مصرف گوشت قرمز را محدود کنید

برای داشتن رژیم غذایی سالم‌تر و ارزان‌تر بهتر است مصرف گوشت قرمز خود را محدودتر کنید. به جای گوشت قرمز می‌توانید از جایگزین‌های سالم‌تری مثل ماهی، حبوبات و آجیل بدون نمک برای منبع پروتیین استفاده کنید. اگر هم تمایلی به کاهش مصرف گوشت خود ندارید، سعی کنید برای کاهش هزینه‌های خود گوشت‌ را به صورت عمده خریداری کنید و از خرید تکه‌های گوشت آماده و بسته‌بندی پرهیز کنید.

 

  1. سبزیجات ارزان قیمت مصرف کنید

اگرچه برخی سبزیجات به طور کلی گران هستند، اما به کمک مصرف سبزی می‌توان مواد غذایی کلیدی را برای بدن با صرف هزینه‌ای معقول تأمین کرد. برای داشتن رژیم غذایی سالم باید حداقل یک بار در هفته میوه و سبزی تازه خریداری کنید. قیمت سبزیجات مختلف ممکن است بسته به ماه‌های سال تغییر کند اما به طور کلی میوه‌ها و سبزیجات فصلی در فصول مخصوص خود ارزان‌تر هستند و طعم بهتری نیز دارند. به جای خرید سبزیجات تازه می‌توانید سبزیجات یخ‌زده هم خریداری کنید و یا سبزی را به صورت عمده خریداری کرده و به کمک فریزر در ماه‌های آینده از آن استفاده کنید.

 

(منبع تصویر: PicJumbo)

۲ دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *