چه نکاتی را باید پیش از سرمایه‌گذاری رعایت کرد؟

چه نکاتی را باید پیش از سرمایه‌گذاری رعایت کرد؟

برای سرمایه‌گذاری مهم نیست دارایی‌های شما چقدر است، چه ۱۰۰ هزار تومان داشته باشید چه ۱۰۰ میلیون تومان، هدف از سرمایه‌گذاری افزایش میزان سرمایه و دارایی‌هایتان است. همان طور که در گذشته بحث کرده‌ایم، مهم‌ترین دارایی شما در هنگام سرمایه‌گذاری زمان شماست. هر چه زودتر پول خود را سرمایه‌گذاری کنید، میزان سودتان در آینده نیز بیش‌تر خواهد بود. با این که برای سرمایه‌گذاری روش‌های گوناگونی وجود دارد، پیروی از یک سری اصول و نکات اولیه باعث افزایش احتمال موفقیت شما می‌شود.

 

در ادامه ۴ نکته‌ی مهم را برای سرمایه‌گذاری بررسی می‌کنیم که رعایت آن‌ها به همه‌ی سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود:

 

  1. اهداف بلندمدت

باید پیش از شروع سرمایه‌گذاری برای خود اهداف شفاف و بلندمدت تعیین کنید. آیا برای دوران بازنشستگی خود سرمایه‌گذاری می‌کنید یا قصدتان خرید یک ماشین جدید است؟ تعیین اهدافتان به شما این اجازه را می‌دهد که بهترین روش سرمایه‌گذاری را پیدا کنید. برای مثال سرمایه‌گذاری در بورس معمولاً ریسک بالاتری نسبت به روش‌های دیگر دارد و ممکن است سرمایه‌تان در طی چند سال دچار نوسان زیادی شود. بنابراین با هدف‌گذاری مشخص و تعیین اهداف بلندمدت برای خود، اولین گام برای سرمایه‌گذاری را محکم بردارید.

 

  1. تنوع در سرمایه‌گذاری

یکی از اصول مهم سرمایه‌گذاری، ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری‌هایتان برای بالا بردن احتمال موفقیت و کسب سود بیش‌تر است. با قراردادن تمام دارایی‌هایتان در یک بخش، ممکن است با تغییر وضعیت بازار دارایی‌های شما از بین برود، اما با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری مثل بورس، مسکن و … می‌توان زیان احتمالی حاصل از سرمایه‌گذاری را در بین چند ناحیه پخش کرد.

 

  1. دوری از سرمایه‌گذاری‌های پر خطر

سرمایه‌گذاری‌های پر خطر شامل آن دسته از سرمایه‌گذاری‌ها می‌شوند که احتمال از بین رفتن سرمایه‌تان در آن‌ها بسیار زیاد است، با این که ممکن است سود زیادی در انتها نصیبتان شود. برای آن که سرمایه‌ی خود را از دست ندهید، تا حد ممکن از سرمایه‌گذاری در بازارها یا کالاهای پر خطر خودداری کنید. اگر دانش و تجربه‌ی کافی برای سرمایه‌‌گذاری ندارید، از مشاوران مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری کمک بگیرید و پیش از هر اقدامی، تمام جوانب و خطرات را بررسی کنید.

 

  1. صبر

در بحث سرمایه‌گذاری، به خصوص در بازار بورس، فراز و نشیب‌های زیادی وجود دارد و شاخص بورس دائماً در حال بالا و پایین شدن است. بنابراین در کوتاه‌مدت احتمال آن که دچار ضررهای مقطعی شوید و ارزش دارایی‌هایتان کم‌تر شود وجود دارد. با توجه به نکات گفته شده در مراحل قبل، داشتن اهداف و چشم‌انداز بلندمدت تا حد زیادی ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. توصیه‌ی پایانی این است که هنگام سرمایه‌گذاری صبور باشید و از زیان‌های مقطعی و از دست رفتن پولتان ناامید نشوید. با گذشت زمان وضعیت بازار به حالت تعادلی باز خواهد گشت و سرمایه‌ی شما دوباره به وضعیت سوددهی خواهد رسید.

 

(منبع تصویر: Flickr)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.