مزیت تفکیک حساب های مالی شخصی از حساب های مالی کسب و کار

مزیت تفکیک حساب های مالی شخصی از حساب های مالی کسب و کار

بعضا مالکین کسب و کار راهکاری ساده و معمولی را برای مدیریت مسائل مالی شرکت خود پیش می گیرند. آن ها با تراکنش های مالی شخصی و شرکتی خود را با یکدیگر مخلوط کرده و بدون هیچ تفکیکی انجام می دهند با فرض اینکه نهایتا این مبالغ بخشی از دارایی خود آن هاست . بطور کلی این دیدگاه درسته اما مزایایی در جدا نگه داشتن حساب های مالی شخصی از حساب های کاری وجود دارد.

قبل از اینکه وارد مبحث جداسازی حساب ها بشیم، این جدا کردن به چه معناست؟

  • داشتن دسته چکی مجزا برای هزینه های شخصی و شرکتی.
  • هزینه های شرکت از حساب شرکت پرداخت شود و نه از حساب شخصی.
  • هزینه های شخصی از حساب شخصی پرداخت شود و نه از حساب شرکت.
  • سرمایه ای که در کار جذب می شود برای سرمایه گذاری در آینده است.
  • دارایی های تجاری در شرکت ثبت شده و دارای مالکیت شرکتی هستند.
  • وجوه نقدی که به حساب صاحب شرکت حواله می شود باید طبق یک فرمول و یا توضیح مشخصی صورت بگیرد مانند حقوق، سود سهام و … و نه بصورت دلخواه و هر زمان.
  • وام ها و دیگر بدهی های شرکت باید به نام شرکت بوده و برای آن هزینه شود.

این ها فقط تعدادی از شیوه های به تفکیک نگه داشتن حساب های شخصی و شرکتی می باشد.

خب، فواید این تفکیک چیست؟

امنیت قانونی برای کسب و کار و شخص مالک

معمولا این دلیل به عنوان اصلی ترین دلیل ایجاد تفکیک در نظر گرفته می شود. حال در ذیل به بررسی زمینه های تاثیر یافته از این مورد را بیشتر بررسی می کنیم.

پیگیردهای قانونی و اعتبارات اظهار شده

با راه اندازی یک شرکت شما میزان مسئولیت خود را نسیت به تعهدات ایجاد شده شرکت می توانید تا میزان سرمایه ای که وارد شرکت کرده اید محدود کنید. در اغلب اوقات، بستانکاران شرکت نمی توانند بر علیه شخص شما اعلام شکواییه کنند. اما برای اینکه بتوانید این مصونیت را حفظ کنید نیاز به تفکیکی شفاف و کامل میان حساب های شخصی و شرکتی خود دارید. اگر هزینه های شخصی خود را با نام تجاری انجام می دهید، این تفکیک شخصیت های مالی، صرفا ظاهرسازی بیش نیست.

درگیری با مسائل مالیاتی

تا زمانی که تفکیکی میان شخصیت های مالی خود قائل نباشید همیشه بازه های زمانی ارائه اظهارنامه های مالیاتی روزهای پر کابوسی خواهد بود تا بتوانید تفکیک و صرفه جویی در پرداخت مایات بر درآمد خود داشته باشید. این مسئاله همچنین می تواند باعث افزایش هزینه های حسابداری شما نیز بشود چراکه ایجاد تفکیک و تهیه اسناد مالی جهت اظهار آن ها حتی برای حسابداران خبره هم بسیار زمان بر و مشکل است. هرچه صورت های مالی شرکت شما شفاف تر و تفکیک شده تر باشد و تداخلی با هزینه کرد های شخصی شما نداشته باشد در صورتی که نیاز به حسابرسی داشته باشید این فرآیند برای شما بسیار ساده تر خواهد شد. در صورتی که هزینه های شخصی شما با هزینه های شرکت تداخل داشته باشد و حسابرسان نتوانند تفکیکی واضح میان آن ها قائل شوند مجبور به بررسی حساب های شخصی شما نیز خواهند شد که این مسئاله می تواند مشکلات شما را دوچندان کند.

دریافت وام برای شرکت

زمانی که برای وام درخواست می دهید در برای نشان دادن توانمندی شرکت خود در بازپرداخت آن به بانک باید صورت های مالی شرکت شما نشان دهنده ثبات بدون اتکا به پشتوانه مالی شخصی شما باشد و این زمانی حاصل می شود که تفکیک صورت های مالی وجود داشته باشد. اگر توانمندی شرکت شما در اسناد مالی مشهود و قابل اثبات نباشد بانک ممکن است فارغ از نام شرکت به عنوان گیرنده وام نام شما را نیز به عنوان تضمین کننده بازپرداخت آن در اسناد ثبت نماید.

در ادامه هم بد نیست ابزاری رو برای مدیریت حسابهای شخصی و تجاریتون انتخاب کنید. چون نیازهای شما در حسابداری شخصی و حسابداری تجاری (شرکتی ، تولید یا خدماتی) متفاوت است پس بهتره برای هر کدوم از ابزار خاص همون سطح استفاده کنید.

ما دو پیشنهاد برای شما داریم:

نرم افزار حسابداری شخصی کیف پول محک

cropped-new_icon_512.png

شما میتونید برای نگه داشتن حساب و کتاب شخصی خود از اپلیکیشن حسابداری کیف پول محک استفاده کنید.این نرم افزار بر روی گوشی هوشمند یا تبلت شما نصب میشه و همه جا همراه شماست. و به شما کمک میکنه که مدیریت درآمد و هزینه هایتون رو بسادگی انجام بدین.

ابتدا حسابهای بانکی ، نقدی (مثل کیف پول یا گاوصندوق) و اشخاص تون رو تعریف کنید و مانده فعلی اونهارو در زمان تعریف ثبت کنید.  منظور از حسابهای اشخاص ، افرادی هستند که بصورت دوره ای (منظم یا نامنظم) با اونها مراوده مالی دارید. مثل پول هایی که هر چند وقت یکبار به دوستتون قرض میدین و بعد مدتی اون شخص بهتون پس میده ،یا پولی که هر چند وقت یکبار از پدرتون قرض میگیرید و در زمانهای متفاوت مبالغی رو به وی برمیگردونید.

بعد از اون شروع میکنید به ثبت هزینه ها (پست ۹۵ : هزینه های خودتون رو ثبت کنید) و سپس هزینه ها رو براحتی شناسایی کنید (پست ۹۶ : هزینه های خودتون رو شناسایی کنید)

دانلود کیف پول از سیب اپ
دانلود کیف پول محک - اپ استور

نرم افزار حسابداری  محک

برای مدیریت حساب و کتاب کسب و کارتون نیز میتونید از نرم افزار حسابداری محک استفاده کنید. شرکت محک برای تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ در سه رسته فعالیت خدماتی ، شرکتی و تولیدی نرم افزار های ویژه ای داره و حتی برای اصناف مختلف امکانات و افزونه های خاصی در نرم افزار خودش جای داده است. برای اطلاعات بیشتر میتونید به سایت www.mahaksoft.com  مراجعه کنید و رایگان از کارشناسان فروش محک مشاوره بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.