درآمد منفعل: خوب یا بد؟

درآمد منفعل: خوب یا بد؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، درآمد منفعل از طریق فعالیت‌های غیرفعال به دست می‌آید. درآمد حاصل از اجاره دادن خانه، سود حاصل از تجارت‌هایی که به دخالت مستقیم مالک نیاز ندارند، سود به دست آمده از حساب بانکی یا سرمایه‌گذاری و پول حاصل از تبلیغات ایترنتی نمونه‌هایی از درآمد منفعل هستند که در همه‌ی این نمونه‌ها برای کسب درآمد نیازی به دخالت مستقیم نیست. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که کسب درآمد منفعل بسیار آسان است زیرا نیازی به فعالیت زیاد و دخالت مستقیم ندارد، اما واقعیت این است که برای کسب درآمد منفعل باید کار و تلاش فراوانی کنید، به خصوص در آغاز فعالیت که میزان سوددهی پایین است.

 

ایده‌ی کسب درآمد بدون انجام هیچ فعالیتی بسیار رویایی است اما در حقیقت هیچ درآمدی به صورت ۱۰۰ درصد غیر فعالانه به دست نمی‌آید. بر خلاف باور عمومی کسب درآمد به صورت غیرفعالانه در مقایسه با شغل‌های سنتی در چند هفته‌ یا چند ماه اول به کار بیش‌تری نیاز دارد. موفقیت یک شبه به هیچ وجه وجود خارجی ندارد. اگر به دنبال ایجاد یک منبع درآمد ثابت برای خود هستید، باید برای مخاطبان خود نوعی ارزش ایجاد کنید. کسب درآمد نباید انگیزه‌ی اصلی شما از این کار باشد، زیرا این موضوع به طور مستقیم بر روی کیفیت محصولات یا خدمات شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. اگر به صورت صادقانه از وقت خود برای ایجاد ارزش برای مردم هزینه کنید، درآمد به صورت نتیجه‌ی کار شما به مرور زمان ایجاد خواهد شد.


پیش از گام نهادن در مسیر کسب درآمد منفعل بهتر است از تاثیرات آن بر روی زندگی خود آگاه شوید:


تاثیرات خوب:

  • منبع ثابتی از درآمد: شاید بهترین و مهم‌ترین مزیت درآمد منفعل همین باشد. نکته‌ی مثبت در مورد کسب درآمد منفعل این است که پس از راه‌اندازی کسب و کارتان و رسیدن به مرحله‌ی سوددهی، به فعالیت زیادی برای ادامه‌ی کسب درآمد نیاز نخواهید داشت.

  • آزادی اقتصادی: درآمد منفعل به طور کلی موجب کاهش اضطراب‌های روزانه‌ی شما می‌شود. به کمک منبع ثابت درآمدی که برای خود خلق می‌کنید نیاز نیست نگران قبوض و پرداخت به موقع اجاره خانه باشید و می‌توانید بر روی مسائل مهم‌تر زندگی خود تمرکز کنید.

  • برنامه‌ی بازنشستگی: یک راه مناسب برای افزایش درآمد خلق منبعی از درآمد منفعل است که از آن می‌توانید برای پس‌انداز پول خود برای آینده استفاده کنید. اگر هر ماه فقط بخشی از آن درآمد اضافه را پس‌انداز کنید، در زمان بازنشستگی با هیچ مشکل مالی مواجه نخواهید شد.

  • زمان آزاد برای کسب درآمد بیش‌تر: یکی از بزرگ‌ترین مزایای درآمد منفعل این است که پس از رسیدن به نقطه‌ای که محصول یا خدمت شما به اندازه‌ی کافی سودآور شود نیازی نیست زمان زیادی به صورت مستقیم بر روی کارتان فعالیت کنید. بنابراین پس از رسیدن به مرحله‌ی سودآوری شما زمان آزاد بیش‌تری در اختیار دارید تا منابع دیگری برای کسب درآمد منفعل ایجاد کنید.

  • عدم محدودیت برای میزان موفقیت: بر خلاف مشاغل سنتی و رایج، هنگام کسب درآمد از طریق فعالیت‌های منفعل هیچ محدودیتی برای میزان درآمد و موفقیتی که کسب می‌کنید وجود ندارد. اگر به قدر کافی تلاش کنید و بر روی فعالیت مناسب سرمایه‌گذاری کنید، میزان موفقیت شما نامحدود خواهد بود.

 

تاثیرات بد:

  • وقت گیر: در آغاز کار برای این که کسب و کار یا محصول شما به مرحله‌ای برسد که برای شما درآمد ایجاد کند، باید تلاش زیادی کنید و سختی‌های زیادی را تحمل کنید. گاه باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت در هفته کار کنید تا کسب و کار شما شروع به سود دهی کند. هم‌چنین با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهید به طور میانگین نزدیک به یک سال طول می‌کشد تا کسب و کارتان به مرحله‌ی درآمدزایی برسد.

 

  • نیاز به توجه زیاد: برخی کسب و کارها به توجه زیادی برای نگهداری نیاز دارند. یک نمونه‌ی خوب خرید خانه و اجاره‌ی آن است. ممکن است در نظر خیلی افراد اجاره دادن خانه کار ساده‌ای به نظر برسد، اما نه تنها قبل از آن باید سرمایه‌ی زیادی برای خرید خانه داشت، بلکه پیدا کردن خانه‌ی مناسب، انجام تعمیرات بر روی آن و پیدا کردن مستأجر مناسب به توجه و زمان زیادی نیاز دارد.

 

  • نیاز به سرمایه‌ی زیاد: اگر پول کافی در اختیار دارید، می‌توانید برای کسب درآمد منفعل آن را در حساب‌های بلند مدت با بهره‌ی بالا، بورس یا مسکن سرمایه‌گذاری کنید. اما یکی از مشکلات بزرگ این فعالیت‌ها نیاز به سرمایه‌ی زیاد برای شروع کار است.

 

  • ریسک زیاد: وقتی وارد مسیر کسب درآمد منفعل می‌شوید، هیچ ضمانتی برای موفقیت کسب و کار شما وجود ندارد. بهتر است قبل از آن که به طور کامل برای پرداخت مخارجتان از منبع درآمد منفعل کمک بگیرید، ابتدا به انجام مشاغل معمولی بپردازید تا از لحاظ مالی دچار مشکل نشوید.

 

  • خطر از دست دادن پول: همان طور که پیش از این گفته شد، برای این که تلاش‌های شما به بار بنشیند و کسب و کار شما شروع به سودآوری کند زمان زیادی طول می‌کشد. ممکن است در این مدت قبل از این که شما منبع درآمد ثابتی برای خود کسب کنید، پول خود را صرف هزینه‌ها کنید و هیچ وقت به مرحله‌ی سودآوری نرسید.

 

(منبع تصویر: PicJumbo)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.