چرا باید همین حالا سرمایه‌گذاری را شروع کنید

چرا باید همین حالا سرمایه‌گذاری را شروع کنید

برخلاف باور عمومی، برای شروع سرمایه‌گذاری به چند صد میلیون تومان نیاز ندارید. هیچ مبلغ از پیش تعیین شده‌ای برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و هر کس با هر مقدار پول می‌تواند از همین حالا سرمایه‌گذاری را شروع کند. مهم‌ترین دارایی شما در بازار سرمایه‌گذاری پول شما نیست، بلکه زمان شماست. برخی افراد به جای سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند پول خود را در حساب‌های بانکی با سود از پیش تعیین شده ذخیره کنند، اما واقعیت این است که سود حاصل از سرمایه‌گذاری بیش‌تر از سود حساب‌های بانکی است و پول شما با نرخ بالاتری رشد می‌کند. راز سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بهره‌ی افزایشی آن نهفته است.

 

بهره‌ی افزایشی به این معنی است که سود شما هر سال به نسبت سرمایه‌تان افزایش می‌یابد. برای نمونه، اگر شما در آغاز مقدار یک میلیون تومان با نرخ سود ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری کنید، در آخر سال ۱۰۰ هزار تومان به پول شما اضافه خواهد شد و مقدار سرمایه‌ی شما در پایان سال به مقدار یک میلیون و صد هزار تومان خواهد رسید. حال اگر دوباره همین مقدار پول را برای یک سال دیگر با نرخ سود ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری کنید، این بار در پایان سال ۱۱۰ هزار تومان سود دریافت خواهید کرد و سرمایه‌ی نهایی شما در پایان سال دوم یک میلیون و دویست و ده هزار تومان خواهد شد. بنابراین در سال دوم سرمایه‌گذاری بدون اضافه کردن مبلغ اضافه‌ای به سرمایه‌ی اولیه‌تان توانسته‌اید ۱۰ هزار تومان بیش از سال اول سود کنید. این مقدار سود اضافه به مرور زمان به صورت نمایی رشد خواهد کرد به طوری که پس از ده سال یک میلیون تومان اولیه‌ی شما به دو میلیون و پانصد و نود و چهار هزار تومان تبدیل خواهد شد. این فقط در حالی است که شما هیچ سرمایه‌گذاری دیگری نکنید، و به مقدار سرمایه‌ی اولیه پولی اضافه نکنید.

 

برای نمونه اگر همان یک میلیون تومان را با نرخ سود ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری کنید، ولی این بار در پایان هر سال مبلغ یک میلیون تومان دیگر به سرمایه‌ی اولیه‌ی خود اضافه کنید، در پایان ۱۰ سال سرمایه‌ی شما برابر با بیست میلیون و صد و بیست و پنج هزار تومان خواهد شد. با توجه به مثال‌های بررسی شده مهم‌ترین اصل برای سرمایه‌گذاری شروع زودهنگام است. هر چه سریع‌تر به سرمایه‌گذاری اقدام کنید، مقدار بهره‌ی پول شما بیش‌تر خواهد شد و سرمایه‌ی شما بیش‌تر رشد خواهد کرد.

 

در ادامه چند روش برای سرمایه‌گذاری معرفی شده است:

 

بورس سهام

سرمایه‌گذاری در یک شرکت از راه خرید سهام آن یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. یکی از ویژگی‌های مثبت بورس این است که هر کس می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند. با این که افزایش سرمایه و کسب سود توسط بازار بورس سهام آسان است، اما احتمال ضرر کردن و از دست رفتن سرمایه نیز وجود دارد. بنابراین پیش از این که به طور مستقیم فعالیت خود را در بورس آغاز کنید بهتر است از مشاوران مالی کمک بگیرید یا با مطالعه‌ی بیش‌تر در مورد بازار بورس تا حد ممکن از هدر رفتن سرمایه‌‌ی خود جلوگیری کنید. هم‌چنین به یاد داشته باشید که هنگام سرمایه‌گذاری صبور باشید و از شکست‌های اولیه ناامید نشوید.

 

اوراق بهادار

با خرید اوراق بهادار، پول خود را به دولت یا یک شرکت قرض می‌دهید و در ازای آن سود مشخصی بابت وام داده شده دریافت می‌کنید. به طور کلی ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه پایین‌تر از سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. البته به ازای ریسک کم‌تر نرخ سود این اوراق نیز کم‌تر از سهام‌های ارائه شده در بورس است.

 

املاک

سرمایه‌گذاری در املاک نیز روش خوبی برای سرمایه‌گذاری و افزایش ثروت شماست. با داشتن درک کافی از مسائل مالیاتی، آشنا بودن با بازار املاک و انتخاب محل‌های مناسب و هم‌چنین داشتن توانایی‌های مدیریتی می‌توان به سادگی در بازار املاک سرمایه‌گذاری کرد. برای آغاز فعالیت خود می‌توانید با خرید خانه‌های قدیمی و بازسازی آن‌ها، این خانه‌ها را به قیمت بالاتر بفروشید و یا با اجاره‌ی آن‌ها به صورت ماهانه درآمد کسب کنید.

 

بنابراین بهتر است که هرچه زودتر به فکر شروع سرمایه‌گذاری باشید زیرا صرف نظر از سن و شرایط شما، زمان مهم‌ترین عامل در یک سرمایه‌گذاری موفق است.

 

(منبع تصویر: Flickr)

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.