۱۰ نکته در صرفه جویی مصرف برق

۱۰ نکته در صرفه جویی مصرف برق

  1. از نور طبیعی بهره ببرید.در طول روز، خورشید را اولین منبع نور خود بدانید و خانه و محل‌کارتان را طوری ترتیب دهید که بتوانید از نور آفتاب نهایت استفاده را ببرید. پرده‌ها را کنار بکشید و اجازه دهید نور به طور کامل فضای خانه را روشن کند.
  2. لامپ‌هایتان را عوض کنید.لامپ‌های قدیمی بیشتر انرژی خود را به صورت گرما می‌سوزانند تا اینکه نور تولید کنند. آنها را با لامپ‌های LED یا فلورسنت جایگزین کنید که هر دو آنها انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
  • لامپ‌های LED از سایر انواع لامپ‌ها گران‌تر هستند اما دوام بیشتری داشته و جیوه هم ندارند.
  1. استفاده از نورهای بیرونی را به حداقل برسانید. خیلی‌ها شاید نمی‌دانند که لامپی که در کوچه دم در خانه یا در حیاطشان که تمام شب روشن نگه می‌دارند چقدر هزینه‌شان را بالا می‌برد. بهتر است تصمیم بهتری برای روشن نگه داشتن این لامپ‌ها بگیرید.

 

  • اگر لامپ بیرون خانه را بخاطر مسایل امنیتی شب‌ها روشن نگه می‌دارید می‌توانید به جای لامپی که همه شب بی‌وقفه روشن می‌ماند، از لامپ‌های چشمی استفاده کنید که سنسور حرکتی دارد.

 

  • لامپ‌های حیاط را با لامپ‌های خورشیدی جایگزین کنید که در طول روز با نور خورشید شارژ شده و در شب روشن می‌مانند.

 

  1. تصمیم بگیرید که از کدام وسایل‌ باید حتماً استفاده کنیدممکن است اول بگویید، «من همه را لازم دارم». اما احتمالاً تعجب خواهید کرد که با کاهش مصرف وسایل برقی تا چه میزان می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید و چقدر برای اینکه برای انجام کارها به خودتان متکی شده‌اید احساس رضایت خواهید کرد:
    • کولر های آبی و گازی
    • از کولرهای آبی برای مناطق معتدل و از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب استفاده کنید.
    • کانال کشی کولرها را از کوتاهترین مسیر انجام داده و حتماً می بایست بوسیله عایق کاری با پشم شیشه یا دیگر عایقها از هدر رفتن سرما در مسیر انتقال ، جلوگیری شود.
    • هرساله نسبت به تعویض پوشالهای کولر اقدام کنید و پیش از فصل گرما نسبت به سرویس آن اقدام نمایید .
      نصب سایبان برروی کولرها در پشت بام ها درصرفه جویی انرژی موثر است .
    • از روشن نگه داشتن دائم کولر خود داری کنید و سعی کنید حتماً از ترموستات برای کنترل درجه حرارت محیط استفاده نمایید .
    • حتی الامکان از سرمایش موضعی استفاده کنید ، یعنی دریچه فضاهایی که مورد نیاز نیستند را مسدود کنید ، با این کار زمان استفاده از کولر کاهش می یابد .
    • کولرهای گازی از پرمصرف ترین وسایل خانگی هستند ، بنابراین اگر ضرورتی به استفاده از آن وجود ندارد در استفاده از آنها خودداری نموده و زمان استفاده از آن را به ساعات غیراوج بار برق منتقل نمایید.
    • کولـرهای گازی دارای ترموستـات تنظیم دما هستند . تنظیم دمای مناسب آن در فصلهای گرم سالبین ۲۲- ۲۰درجه سانتی گراد است که بهترین درجه برای محل سکونت است .
    • نصب کندانسور های گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف مقدار قابل توجهی انرژی خواهد شد.

 

  • ماشین ظرف‌شویی و لباسشویی
  • دقت کنید که هر بار که دستگاه را روشن می‌کنید، کاملاً پر باشد.
  • گاز و فر برقی
    • گرم کردن یک فر برقی نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد. سعی کنید همه پخت‌ و پزهای مربوط به فر را در یک روز از هفته انجام دهید که فر داغ شده است.
  • یخچال و فریزر
    • نوار لاستیکی درب یخچال و فریزر را کنترل کنید و در صورت کوچکترین نشتی هوا بلافاصله آنها را تعویض نمایید .
      ۶- مراقب باشید که لوله های پشتیخچال و فریزر که مخصوص هدایت گرما به بیرون هستند به خوبی در معرض جریان هوا قرار داشته و حداقل ۲۰ سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشند . گردگیری لوله های پشت یخچال و فریزر حداقل سالی دوبار انجام شود .
  1. وسایل برقی جدید را جایگزین قدیمی‌ها کنید.در زمان ساخت وسایل قدیمی هنوز تکنیک‌ها صرفه‌جویی انرژی ابداع نشده بوده است. اگر یخچال، دستگاه ظرفشویی، فر یا سشوارتان قدیمی است، بهتر است آنها را با انواع جدیدتری جایگزین کنید زیرا هزینه استفاده از آن وسایل حتی به مراتب از خرید وسایل جدید بالاتر خواهد بود.
  2. ساعت‌های کم‌بار

 

ساعت‌هایی هست که به دلیل خاموش بودن تلویزیون و برخی وسایل دیگر، از پیک مصرف خارج است. معمولا نیمه شب تا صبح شامل این زمان می‌شود که می‌توانید فعالیت‌هایی مثل استفاده از ماشین لباسشویی را در این زمان برنامه‌ریزی کنید. هزینه برق شما نیز در این ساعات کاهش می‌یابد.

ساعات پربار در شش ماه اول سال : از ساعت ۲۰ تا ۲۴

ساعات پربار در شش ماه دوم سال : از ساعت ۱۷ تا ۲۱

  1. دیوار اتاقها را به رنگ روشن رنگ آمیزی کنید و حباب لامپ ها را تمیز نمایید.

 

 

  1. در و پنجره های محل کار به موقع و مرتب تعمیر و درزگیری شوند .
  2. کامپیوتر و لپ تاپ خود را به گونه ای تنظیم کنید که مانیتور پس از دو سه دقیقه بیکار بودن خاموش شود و خود سیستم پس از ۲۰ دقیقه بیکار بودن به حالت خواب (sleep) برود
  3. و از همه مهمتر : دستهایتان را به خاموش کردن چراغ اضافه عادت دهید.

همین اقدامات ساده میتواند تا ۵۰٪ بله تا نصف هزینه های برق شما را کاهش دهد.

راستی شما چقدر بابت قبض برق در ماه و سال هزینه میکنید ؟؟!!

کافیه در نرم افزار کیف پول محک وارد بخش “گزارشات ” بشید و در گزارش ” جمع بندی بر اساس موضوع ” ببینید تو این ماه (و یا سال) چقدر بابت قبض برق ، هزینه کردید.

 تو ماه جدید اقدامات بالا رو انجام بدین و خودتون میزان هزینه این دو ماه رو مقایسه کنید. صرفه جویی زمانی لذتبخش میشه که بتونی نتیجه اش رو ببینید. اینجاست که کیف پول محک نتیجه رو به شما تقدیم میکنه تا لذتشو ببرید

صرفه جویی در مصرف برق

کیف پول محک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.