آیا باید به فرزندانتان پول تو جیبی بدهید؟ – بخش دوم

آیا باید به فرزندانتان پول تو جیبی بدهید؟ – بخش دوم

در بخش اول درباره‌ی مزایای دادن پول تو جیبی به فرزندان صحبت کردیم. دادن پول به فرزندانتان می‌تواند آن‌ها را از سنین پایین با مفاهیم مالی مثل مدیریت پول، بودجه‌بندی و پس‌انداز آشنا کند و میزان مسولیت‌پذیری و قدردانی را در آنان افزایش دهد. اگرچه پرداخت پول تو جیبی به کودکان به رشد فکری آنان کمک زیادی می‌کند، در صورتی که این امر بدون برنامه‌ریزی دقیق و نظارت کافی انجام شود می‌تواند تاثیرات منفی روی فرزندانتان بگذارد.

 

هر خانواده برای دادن پول تو جیبی روش‌های مختلفی در پیش می‌گیرد. برخی به ازای انجام کارهای خانه به فرزندان خود پول می‌دهند و برخی دیگر نیز مقداری از پیش تعیین شده را در پایان هر ماه یا هر هفته به فرزند خود می‌دهند. صرف نظر از روش انتخاب شده، دادن پول به فرزندان باید با نظارت کامل والدین صورت بگیرد تا در حد ممکن از تاثیرات منفی آن جلوگیری شود.

 

در این بخش درباره‌ی معایب احتمالی دادن پول تو جیبی به فرزندان صحبت می‌کنیم:

 

معایب:

 

  1. توجه به مادیات

در صورتی که والدین به فرزندان خود بدون هیچ برنامه و نظارتی پول تو جیبی بدهند، توجه فرزندان روز به روز به جنبه‌ی مادی زندگی بیش‌تر می‌شود. همان طور که در بخش اول بحث کردیم، دادن پول به فرزندان نوعی ابزار کمکی برای آشنا کردن آنان با مفاهیم مالی و آماده کردنشان برای مدیریت صحیح پول خود در آینده است. بنابراین اگر این مسئله به درستی به کودکان توضیح داده نشود، احتمال توجه بیش از حد به مادیات و از بین رفتن حس مسولیت در آنان وجود دارد.

 

  1. توقع زیاد

دادن پول به صورت ماهیانه ممکن است توقع فرزند شما را بالاتر ببرد. برای مثال اگر همیشه به ازای انجام کارهای خانه به او پول بدهید، در مواقعی مثل هفته‌های آخر اسفند که به دلیل تعطیلات نوروز حجم کارهای خانه بیش‌تر می‌شود، ممکن است فرزند شما نیز توقع پول بیش‌تری از شما داشته باشد. عکس این موضوع نیز صادق است. ممکن است فرزند شما که پس از عید نوروز مقدار زیادی پول عیدی جمع کرده، حاضر به انجام کارهای خانه نباشد زیرا نیازی به پولی که قرار است به او بدهید ندارد.

 

  1. ولخرجی

اگر بدون هیچ قید و شرط و نظارت کافی به فرزند خود پول تو جیبی بدهید ممکن است میزان پولی که به کودکان می‌دهید بیش از نیاز آن‌ها باشد. در نتیجه کودکان از سن کم به اسراف پول خود عادت می‌کنند که تغییر این عادت در بزرگ‌سالی بسیار مشکل خواهد بود. میزان پول تو جیبی بسته به وضع مالی و سطح زندگی هر خانواده متفاوت است، اما یک راه ساده برای محاسبه‌ی میزان پول تو جیبی، دادن اسکناس هزار تومانی به ازای سن فرزندتان در هر هفته است. برای مثال به یک کودک ۱۰ ساله، هر هفته ۱۰ هزار تومان پول دهید.

 

  1. رابطه‌ی کارمندی

اگر والدین به فرزندان خود به ازای انجام کارهای خانه و یا کسب نمرات خوب در مدرسه پول تو جیبی بدهند، ممکن است به مرور زمان رابطه‌ی بین والدین و فرزندان بیش‌تر به رابطه‌ی رییس و کارمند شبیه شود زیرا فرزند شما به ازای انجام مسولیت‌هایش از شما پول دریافت خواهد کرد. برای جلوگیری از ایجاد چنین طرز فکری در ذهن فرزندتان، باید بر روی اهمیت انجام کارهای خانه و صرف زمان برای انجام کارهای مدرسه تأکید کنید و از پول فقط به عنوان ابزار کمکی برای آموزش برخی مسائل مالی به کودکان استفاده کنید.

 

(منبع تصویر: Flickr)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.